Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Garncarstwo ludowe - "Historie po fachu - śladami opolskiego rzemiosła tradycyjnego" - projekt edukacyjny

3 października 2022 Zajęcia dla grup Opole
"Rzemieślnicze spotkanie muzealne" ten edukacyjny projekt ma na celu przybliżenie mieszkańcom regionu historię dawnych zawodów, a punktem wyjścia do realizacji zadania i jego bazą tematyczną jest historia rzemieślników działających w Opolu na przestrzeni wieków. 9. października kolejne spotkanie, tym razem poznamy fach garncarza. Zanim będziecie mogli w praktyce poznać ten zawód zapraszamy do naszego cyklu felietonów : "Ceramika archeologiczna", "Garncarstwo ludowe", "Garncarstwo rzemiosłem", "Opolska ceramik malowana".

GARNCARSTWO LUDOWE

Z końcem XVII w. i w XVIII w., gdy w miastach tworzą się manufaktury, powstaje ceramika ludowa odrębna od mieszczańskiej. Do tego czasu ceramika tworzona w Głogowie, Bolesławcu, Opolu czy Cieszynie zaspokajała potrzeby miasta i wsi. Produkty wytwarzane dla wsi charakteryzowały odrębne możliwości techniczne, odmienne motywy dekoracyjne, a zwłaszcza osoba samego wytwórcy ludowego, pracującego często na marginesie jego właściwych zajęć rolnych.

W ceramice ludowej całego Śląska formy nie były zbyt skomplikowane. Mimo to możemy wykazać jak odmiennie rozwijała się ceramika ludowa na Dolnym i Górnym Śląsku. Dolnośląska, stylistycznie związana raczej z Łużycami, była bardziej dekoracyjna, górnośląska – może z powodu licznych importów z Moraw – uboższa.

Wyroby Antoniego NappaDłużej nieco, bo po pierwsze ćwierćwiecze XX w., utrzymało się garncarstwo ludowe na terenach Beskidu Śląskiego. Parę ośrodków garncarskich wyróżnia się w XIX w. Najżywszy z nich i najbogatszy był w Jabłonkowie (Czechy), znany już od XVI w. Oddziaływał on na okoliczne tereny, zwłaszcza w południowej części Beskidów (Koniaków, Istebna, Jaworzynka). Drugim większym ośrodkiem był Skoczów. Tu jeszcze w 1936 r. działał Jan Sarkander Raszka, którego wytwory obejmują wszelakiego rodzaju naczynia, także i liczne kropielniczki „żegnoczki" (70 wzorów) oraz typowe dla Moraw dzbanki z dzióbkiem utworzonym przez spłaszczenie szyjki. Ceramika w Strumieniu w pow. bialskim pochodząca z końca XIX w. – to garnki dwuuszne rodzaj wazonów na kwiaty, dwojaki, misy. W czasie I wojny światowej działał tu warsztat Leopolda Kaszy. Z Wisły pochodzą duże misy, tzw. „piekocze", o średnicy górnej dochodzącej nieraz do 40 cm, z kabłąkiem przymocowanym do boków naczynia.

Od połowy mniej więcej XIX w. wieś śląska zasypywana jest barwnymi talerzami z delikatnego fajansu produkcji fabrycznej. Czerwone róże, girlandy barwnych kwiatów – to wzory, które się spotyka na talerzach i dzbanuszkach ustawionych na kredensach i półkach we wszystkich chatach wiejskich. One też zahamowały skromnie rozwijające się garncarstwo ludowe na Śląsku. Większość garncarzy przechodzi wówczas do kaflarstwa.

W 1945 r. przybyli na Śląsk garncarze, którzy przynieśli ze sobą typy naczyń wyrabianych w miejscach swojego pochodzenia. Lata powojenne to krótki okres renesansu garncarstwa ludowego. Na Opolszczyźnie (w Kluczborku) zamieszkała Petronela i jej syn Antoni z rodziny Nappów, pochodząca z Kut z dawnego woj. stanisławowskiego, kontynuujący w pewnej tylko mierze tradycje tzw. ceramiki pokuckiej. Jednak z braku farb ceramicznych, zdobili swe wyroby farbą pokostową lub barwnymi lakierami na kolor biały (tło), czerwony i czarny (ornament). W Kraskowie osiadła rodzina Mikołaja Jachturowicza, pochodzącego ze wsi Sasów, z dawnego pow. Złoczów w woj. tarnopolskim, a w Raciborzu Kazimierza Tabacharniuka. Szczególnie zasłynął on wyrobem zoomorficznych skarbonek i nieznanych tu w formie trojaków. Twórców tych było jednak niewielu i na nich kończy się ceramika ludowa na terenie Śląska.


Zachęcamy do przeczytania felietonów:
- Ceramika archeologiczna
- Garncarstwo rzemiosłem
- Opolska ceramika malowana

Weź udział w KONKURSIE FOTOGRAFICZNYM "Fokus na fach", realizowany w ramach projektu edukacyjnego "Historie po fachu – śladami opolskiego rzemiosła tradycyjnego". [KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ...]

* „Rzemieślnicze spotkania muzealne” organizowane są w ramach projektu edukacyjnego „Historie po fachu – śladami opolskiego rzemiosła tradycyjnego”, [KLIKNIJ i dowiedz się o inicjatywie więcej...]

Działania dofinansowano ze środków  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz przez Samorząd Województwa Opolskiego.

Logotypy MKiDN oraz Samorządu Województwa Opolskiego, dofinansowanie projektu

Zobacz inne aktualności

Warsztaty fotograficzne – Paweł Sokołowski: „Technika szlachetna XIX wieku: Mokry Kolodion”

Chciałbyś przenieść się do XIX wieku i poznać tajniki jednej z najstarszych technik fotograficznych? Mokry kolodion to proces, który pozwala tworzyć niezwykle piękne, klimatyczne zdjęcia, pełne detali i unikalnych efektów. Warsztaty prowadzone przez Pawła Sokołowskiego to doskonała okazja, aby poznać tę technikę od podstaw, niezależnie od wcześniejszego doświadczenia w fotografii.

Zobacz

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.