Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Wystawy czasowe


Filtruj
Resetuj filtr

W kręgu farmacji

W 1675 r. jezuici otworzyli w opolskim kolegium aptekę. Przywilej prowadzenia apteki posiadały wszystkie kolegia jezuickie znajdujące się na terenach rządzonych przez Habsburgów. We wschodniej części kolegium wyznaczono na aptekę pomieszczenie, które dzięki darowiźnie jednego z dobroczyńców zostało zagospodarowane i dostosowane do tego celu. Wedle ustaleń Hermana Hoffmana, już 20 grudnia 1673 apteka była gotowa. Ponoć zaczęła działać od 1674 r., a nie od 1675 r. – jak się powszechnie podaje.

Zobacz

Sztuka musi być zrozumiała dla mas… Realizm socjalistyczny

Wystawa prezentuje wybór prac powstałych w duchu realizmu socjalistycznego (głównie w latach 1950-52), a zgromadzonych w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu. Mecenasem tej oficjalnej sztuki, zgodnej z linią polityki socjalistycznego rządu, było państwo. Prace zakupione na oficjalnych wystawach gromadzone były w centralnych magazynach Ministerstwa Kultury i Sztuki, skąd sukcesywnie rozdysponowywano je do celów dekoracyjnych i do zbiorów muzealnych. W ten sposób w Muzeum Śląska Opolskiego znalazło się prawie 350 prac polskich artystów, z których znaczna część powstała w okresie obowiązywania doktryny realizmu socjalistycznego.

Zobacz

Maria Malczewska-Bernhardt Teatr życia – malarstwo i rysunek

Maria Malczewska-Bernhardt jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu, naukę kontynuowała na wydziale malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Włodzimierza Buczka i prof. Zbytluta Grzywacza.W roku 1977 uzyskała dyplom, następnie w latach 1980 - 1982 odebrała wykształcenie na podyplomowych studiach na wydziale scenografii. Prace artystki prezentowano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i za granicą, m.in. w Galerii ?A? Desa w Krakowie, BWA w Krakowie, BWA w Norymberdze, Galerii Wiethoff w Düsseldorfie, Foyer Teatru Miejskiego w Darmstadt, Pałacu Sztuki w Krakowie.

Zobacz

Leszek Ołdak. Różne rysunki z lat 1969-2012

LESZEK OŁDAK (ur. 1942 r.) Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Grafik, plakacista, rysownik, ilustrator i scenograf. Członek grupy Narol. Jako karykaturzysta debiutował w 1974 r. w „Szpilkach”. Współpracował z pismami: „Ty i ja”, „ITD.”, „Radar”, „Przegląd Techniczny”, „Trybuna Opolska”, „Wprost” i „Gazeta Wyborcza”. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród (zdobył m.in. srebrny i brązowy medal Satyrykonu, nagrody Muzeum Karykatury).

Zobacz

STRUKTURA I ARCHITEKTURA Postindustrialne dziedzictwo Górnego Śląska fotografie Thomasa Voßbecka

Wystawa "Struktura i architektura. Postindustrialne dziedzictwo Górnego Śląska" jest wynikiem współpracy Niemieckiego Forum Kultury Europy Środkowej i Wschodniej - Deutsches Kulturforum östliches Europa w Poczdamie i inicjatywy Europareportage z Muzeum Śląskim w Katowicach oraz licznymi partnerami polskimi i niemieckimi. Blisko 50 fotografii wielkoformatowych, barwnych, przedstawiających współczesne oblicze i funkcje dziedzictwa postindustrialnego Górnego Śląska, widziane oczami niemieckiego fotografika młodego pokolenia Thomasa Voßbecka.

Zobacz

W jedności siła Historia i tradycja bractw strzeleckich z terenów województw śląskiego i opolskiego

Na ekspozycji przedstawiona została bogata przeszłość ruchu strzeleckiego na terenach, z których większość to obszary Górnego Śląska. Tytuł wystawy nawiązuje do popularnej, polskiej dewizy strzeleckiej i jej niemieckiego odpowiednika Einigkeit macht Stark. Wybór tej maksymy nie jest przypadkowy – odwołuje się do uniwersalnej idei, która legła u podstaw europejskiego ruchu strzeleckiego. To właśnie jedność i współdziałanie umożliwiały średniowiecznym rzemieślnikom zorganizowanym w konfraterniach strzeleckich obronę murów miejskich.

Zobacz

Skarby wieków średnich

Wystawa czasowa "Skarby wieków średnich" gromadziła najpiękniejszą biżuterię wczesnośredniowieczną pochodzącą z kolekcji Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie. Zabytki przedstawiały różne style zdobnicze i typy ozdób. Niejednokrotnie były to unikalne, jednostkowe wyroby o ogromnej wartości artystycznej i poznawczej, wykonane z brązu, srebra, szkła, a sporadycznie także złota, kamieni półszlachetnych czy bursztynu.

Zobacz

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.