Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Zabytek miesiąca - Jan Cybis, Świnoujście – plaża, 1972 r

2 lipca 2023 Zabytek miesiąca
W lipcu, miesiącu wakacyjnych wyjazdów i odpoczynku na łonie natury, prezentujemy malarski zapis letniego dnia nad morzem.

W tym roku nasza muzealna kolekcja prac Jana Cybisa wzbogaciła się o kolejną akwarelę podarowaną nam przez syna artysty dr. Jacka Cybisa. Przedstawia fragment piaszczystej plaży, na której wypoczywają liczni plażowicze: jedni siedzą, drudzy stoją, niektórzy chronią się w dużych koszach plażowych. Całość potraktowana dość szkicowo, malowana szybko, impresyjnie na ołówkowym rysunku zgaszonymi barwami z dominującymi kolorami brudnego różu, błękitu i zieleni oraz nielicznymi plamami złotego ugru.


Praca powstała w lipcu 1972 roku, w czasie wakacyjnego pobytu artysty w Świnoujściu. Cybis często łączył odpoczynek z pracą twórczą, a wyjścia w plener stanowiły jej istotną część. Nieustannie zgłębiał naturę, co przełożyło się na ogromną liczbę szkiców i notatek akwarelowych. Prawie każdego roku malował na łonie przyrody, czy to podczas zorganizowanego wyjazdu ze studentami, czy na profesjonalnym plenerze dla artystów, jak i podczas pobytu u przyjaciół czy wakacyjnego wyjazdu z rodziną. Powstałe wtedy szkice, zwłaszcza akwarelowe, stanowiły następnie inspirację dla pejzaży olejnych tworzonych już w zaciszu pracowni. Cybis z reguły w plenerze malował tylko akwarelą lub gwaszem i robił szkice ołówkowe, jedynie w okresie francuskim oraz w latach 1951-1954 w plenerze malował także farbami olejnymi.

Artysta miał swoje ulubione miejsca, do których chętnie wracał i w których bardzo dobrze mu się pracowało w plenerze. Szczególnie bliskie artyście były miejscowości na polskim Wybrzeżu. Tam Cybis odkrył uroki małych portów, malował nadbrzeża, plaże, mola, zatoczki z łódkami, ubogie zabudowania. Ta przekładająca się na malarski zapis fascynacja pejzażem „morskim” widoczna jest zwłaszcza w ostatnim okresie twórczości artysty. Choć pierwsze obrazy znad morza pojawiają się jeszcze w latach 20. XX wieku, to jednak dopiero powojenne wyjazdy nad polskie morze przyniosą cały szereg prac inspirowanych krajobrazem morskim – zarówno w technice akwarelowej, jak i olejnej. Inicjuje je pobyt Cybisa w Darłówku i Orłowie w 1949 roku, potem będzie Sopot, Orłowo, Ustka, Chłapowo, Kuźnica na Helu, Łeba. Z każdego wyjazdu przywoził notatki ołówkowe i akwarelowe, w liczbie większej lub mniejszej w zależności od pogody i nastroju. Informacji o pracy w nadmorskim plenerze mogą dostarczyć jego zapiski:

„[…] w Ustce zrobiłem szesnaście akwarel i piętnaście rysunków. Dosyć na dwadzieścia dni, na tę parszywą pogodę i na bezmiar mojego lenistwa. Bez Leny zresztą nie zrobiłbym nic. Przeglądam to teraz. Nie są to nadzwyczajności, ale w każdej kartce znajduję jakiś zalążek, który można rozwinąć.”

Wydawać by się mogło, że przy tak jednostajnym pejzażu, jaki daje morze i plaża, trudno szukać wielorakich inspiracji, stąd może dziwić ogromna liczba artystycznych notatek, jednak Cybis potrafił wychwytywać ciągle coś nowego:

„Robimy studia nad morzem akwarelą lub akwarelą z bielą. Pasjonująca zabawa. Wybrzeże raczej nudne, na morzu prawie nie ma statków czy łodzi, sama woda i niebo, ale ciągle się do tego wraca, za każdym razem zastaje się nowy nastrój, urzekające widowisko…”

Przywiezione z plenerów akwarele stanowiły nierzadko ukończone prace malarskie, które mógł pokazywać na wystawach. Bo też Cybis osiągnął w tej technice mistrzostwo, potrafił w niej wyciągnąć wszelkie niuanse, od intensywnego nasycenia barwą po niebywałą świetlistość. I bardzo polubił te wodne farby:

„Moje głupie akwarele są najlepsze na razie ze wszystkiego, co robię. Pospieszne, tylko na odruch, łatwość szybkoschnącej farby, pewna niedbałość w robocie, nie na serio ratuje w nich coś, co w oleju gubię. Toteż na ogół podobają mi się bardziej niż moje płótna.”

Cybis w plenerze pracował do samego końca. Również podczas ostatnich jego wakacji spędzonych w Świnoujściu malował, co zaowocowało 40 akwarelami. Jedną z nich jest prezentowana praca z naszych zbiorów. Obecnie można ją zobaczyć w Galerii na ul. Ozimskiej 10 na wystawie czasowej „Jan Cybis. Pejzaże.”


***

Jan Cybis (1897-1972) – wybitny malarz urodzony na Opolszczyźnie we wsi Wróblin, czołowy reprezentant nurtu kolorystycznego w malarstwie polskim, pedagog i profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, publicysta i tłumacz książek o sztuce. Początkowo studiował we wrocławskiej Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego, potem w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1924-1931 przebywał w Paryżu wraz z grupą kapistów, której był współzałożycielem i teoretykiem. W pracy twórczej zgodnie z estetyką kapistowską skupiał się na grze barwnej, na „rozstrzygnięciu po malarsku” płótna. Artysta wypracował swój własny styl, w którym istotną rolę odgrywa grubo kładziona farba tworząca na płótnie bogatą ekspresyjną fakturę. Malował głównie martwe natury i pejzaże, rzadziej portrety i akty.

***

Muzeum Śląska Opolskiego posiada najbogatszą kolekcję prac tego artysty. Kolekcja została zdigitalizowana i udostępniona na stronie http://cybis.pl/.


Zobacz inne aktualności

Wszystkie drogi prowadzą do... muzeum - warsztaty twórcze dla Seniorów

Szanowni Seniorzy, z ogromną przyjemnością zapraszamy Was na niezwykłe spotkanie w ramach cyklu "Wszystkie drogi prowadzą do... muzeum", które odbędzie się 23 maja (a nie w pierwszy czwartek miesiąca). Tym razem przygotowaliśmy dla Was warsztaty twórcze pt. "Włóczkowa harmonia", które zapewnią nam inspirującą atmosferę, sprzyjającą kreatywnemu eksperymentowaniu.

Zobacz

"Gęsiego do muzeum" - zajęcia dla dzieci. Oferta dla osób indywidualnych

Zapraszamy dzieci i ich rodziców, opiekunów do przygody w świecie kultury wiejskiej! W związku z nadchodzącymi egzaminami ósmoklasistów i przerwą szkolną dla klas młodszych planowaną od 13 maja, Muzeum zachęca do skorzystania z naszej oferty edukacyjnej: "Gęsiego do Muzeum" która zapewni ciekawe spędzenie czasu, ale także pozwoli lepiej poznać życie wiejskie na Śląsku Opolskim.

Zobacz

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.