Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Kredens-kabinet

Meble
Kredens-kabinet, wł. MŚO

Kredens w typie kabinetu, datowany na XVII wiek. Mebel ten pochodzi z przedwojennych zbiorów naszego muzeum, a więc z kolekcji Muzeum Miejskiego w Opolu (Städtisches Museum Oppeln), którego jesteśmy spadkobiercami.


W centralnym polu drzwi kredensu znajduje się obwiedziona profilowanymi listewkami płycina z płaskorzeźbionym przedstawieniem Pokłonu Trzech Króli. U stóp siedzącej Marii, na której kolanach widzimy Dzieciątko, klęczy jeden z mędrców, za nią zaś widzimy wspartego na lasce Józefa. Pozostali dwaj królowie ujęci zostali z lewej strony sceny. Jeden ze stojących monarchów trzyma w rękach dar w kulistej formie, zaś zza jego pleców wyłania się – fragmentarycznie ukazany – trzeci król. Który z nich to Kacper, który Melchior, a który Baltazar? Trzej mędrcy ukazani zostali jako dostojni władcy w koronach wieńczących głowy, jednak uproszczenia i oszczędność środków artystycznego wyrazu utrudniają szczegółową identyfikację tych postaci. Lewy górny róg płyciny wypełniają sylwetki dwóch aniołów. Po stronie prawej, w schematycznie ujętym oknie stajenki umieszczono także głowy wołu i osła, u dołu zaś widoczne są dwa snopy zboża.


Historia kabinetów sięga początków meblarstwa, meble te nazywane bywają także szafami gabinetowymi lub kredensowymi. Ten rodzaj sprzętu użytkowego szczególnie popularny był w XVII i XVIII wieku, w tym zwłaszcza w renesansowych Włoszech, gdzie określano go mianem „studiolo” i ozdabiano często pełnoplastycznymi figurami wyobrażającymi postacie biblijne lub mitologiczne. Kabinety służyły głównie do przechowywania drogocennych przedmiotów, np. klejnotów, dokumentów, kolekcji minerałów czy monet. Różnorodne były formy i rozmiary tych kredensów, najczęściej jednak zawierały one skrzynię z szufladami, szafką lub drzwiczki uchylne bądź w formie klapy, używanej jako pulpit do pisania (zob. M. Korżel-Kraśna, Meble XV-XVII wieku, Wrocław 2016).


Nasz kredens w typie kabinetu ma formę nastawy umieszczonej na dwóch kręconych kolumnach. Jej wydatny gzyms z motywem jajownika podtrzymywany jest przez dwa pilastry z płaskorzeźbionymi kariatydami, czyli przedstawieniami kobiecych sylwetek, stanowiącymi rodzaj wizualno-architektonicznej podpory. Pomiędzy pilastrami umieszczono drzwi szafki z płaskorzeźbą w centrum.

Eksponat

Technika
wypukłorzeźba
Materiał
drewno
Wymiary
176 x 118 x 50 cm
Rok powstania
XVII wiek
Numer inwentarzowy
MSO/S/155

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.