Miejska legenda- REkonstrukcja
kuratorka: Joanna Filipczyk
Opole przełomu lat 50. i 60. XX wieku jawi się w przekazach jako czas wyjątkowo dobry dla miasta. Okrzepłe już po wojennych zniszczeniach, ze skwapliwie zatartymi śladami niedawnej niemieckiej przeszłości, Opole zaczynało nowe życie. W informacjach
i reportażach często przedstawiane było jako miasto młodych, tętniące energią.
Ówczesny gospodarz Opola Karol Musioł, familiarnie zwany Papą Musiołem wygrał właśnie (w roku 2017 ponad 33 lata po śmierci) z ogromną przewagą plebiscyt Gazety Wyborczej na Opolanina 800-lecia. Apologeci tej epoki wymieniają jednym tchem dni Opola, opolskie wiosny, festiwal piosenki, teatr Grotowskiego. W powtarzanej chętnie ?legendzie? o osiedleniu się Krzysztofa Buckiego w Opolu mówi się, że malarz zawitał tu na chwilę, aby odwiedzić kolegę, a podczas jednodniowego pobytu został siłą niemal zaciągnięty do gabinetu Musioła, który obiecał mu mieszkanie i pracownię.
Powstała pierwsza wyższa uczelnia, działał teatr, orkiestra symfoniczna, a Trybuna Opolska w 1958 roku piórem Krystyny Konopackiej-Csali donosiła: Nie można narzekać na zastój życia plastycznego w Opolu. W mało którym mieście w Polsce daje się tak wyraźnie odczuć na ulicach, placach, skwerach i we wnętrzach istnienie żywotnej grupy plastyków, jak u nas? .
Jednocześnie w 1956 roku Franciszek Pikuła zwracał uwagę na potrzeby artystów, którzy nie mają gdzie mieszkać, a warsztaty ich pracy to są strychy [?]. Przyjechaliśmy tutaj
z wielkim zapałem tworzenia, ale dzisiaj jesteśmy rozczarowani i wydaje nam się, że jesteśmy niepotrzebni. Pomimo, że mamy pełne teki naszych prac, nie możemy dogadać się z Trybuną Opolską aby w "Głosach znad Odry" może by zamieścić.?.
Jak zatem było? Przenieśmy się do Opola sprzed przeszło pół wieku.
Miejska legenda - DEkonstrukcja
kuratorka: Agnieszka Dela-Kropiowska
Wystawa "Miejska legenda - DEkonstrukcja" jest próbą spojrzenia na legendy istniejące
w sferze kultury oraz przestrzeni społecznej Opola. Nicolas Bourriaud pisał, że działania artystyczne pokazują świat jako z natury niezdefiniowany, uświadamiają ?konstruowany? charakter przestrzeni społecznej, obszaru, w którym artyści mogą przebrać się
w wymyślony przez siebie kostium. Wystawa "Miejska legenda - DEkonstrukcja", poprzez artystyczny "kostium" skonstruowany przez uczestniczki projektu, sprawi, że nieco inaczej zaczną jawić się zjawiska społeczno-kulturowe powszechnie utożsamiane z Opolem. Dekonstrukcji dokonają artystki związane z miastem (mieszkające, pracujące, niegdyś uczące się w stolicy regionu), które podejmują próbę zdekonstruowania Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki (Malwina Mielniczuk), pokazania tęsknoty mieszkańców za naturą kojarzoną z wyspą Bolko i Odrą (Paulina Ornatowska, Maria Bitka), prowadzą dialog z opanowanym przez mężczyzn środowiskiem artystycznym minionych dekad (Magdalena Żołędź, Klaudia Eckert), przywołują dziecięce wspomnienia o atrakcjach i miejscach mniej oczywistych na szlakach turystycznych (Magda Wolnicka, Maria Bitka), transponują tradycje mieszkańców wsi, stanowiących obecnie dzielnice Opola, do czasów współczesnych (Maria Bitka), na nowo interpretują literaturę charakteryzującą zwyczaje mieszkańców regionu i miasta (Magdalena Żołędź). Na wystawie będą zaprezentowane niepublikowane dotąd listy Jana Borowczaka, Krzysztofa Buckiego i Henryka Rachwalskiego, które powstały (według niepotwierdzonych źródeł) w ramach grupy DĄB założonej w 1963 roku (inicjatywa Magdalena Żołędź). Artystki stawiają pytanie o możliwość nowego odczytania najnowszej historii i zwyczajów opolan. Projektowi w GSW towarzyszyć będzie ekspozycja „Wystawa mi się podobała, jeszcze przyjdę” (parter GSW)