Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Zabytek miesiąca - obrazy

1 czerwca 2024 Zabytek miesiąca
W zbiorach Działu Etnograficznego znajdują się m.in. dwa intersujące obrazy namalowane na papierze, oprawione w proste drewniane ramy. Obydwa przedstawienia zostały namalowane tą samą „ręką” - przez osobę o słabym warsztacie artystycznym, niewykluczone, że amatora, niestety nieustalonego. Ze względu na to, że były w fatalnej kondycji przekazano je do muzealnej pracowni konserwacji, gdzie trafiły do rąk konserwatorów papieru i malarstwa. Po renowacji możemy je zaprezentować szerokiej publiczności.

Obydwa obrazy przedstawiają postacie męskie, które na pierwszy rzut oka wydają się bardzo podobne. Malunki oczywiście różnią się od siebie, tak jak i przedstawione postacie, a do siebie upodobniły je (niestety) jedynie braki w umiejętnościach plastycznych autora. Malarz przedstawił osoby w kontrapoście, schematycznie pokazał twarze, a w szczególności ich zarost i włosy. Widoczne za nimi tarcze herbowe, meble i draperie, jak również pozostałe szczegóły prac przedstawiono w sposób szablonowy i nieudolny malarsko. Obydwa obrazy są w podobnej tonacji kolorystycznej, obydwa mają w dolnej części naniesione napisy, z których wynika kogo przedstawiają. Tutaj kończą się podobieństwa.

Praca podpisana Wilhelm der Vierdte Herzog zu Sachsen (Wilhelm IV książę Saksonii) przedstawia wąsatego mężczyznę ze szpicbródką w „łuskopodnym” stroju stojącego w otoczeniu sześciu mniejszych postaci: czterech męskich i dwóch żeńskich, prawdopodobnie dzieci, u których stóp wije się winorośl. Poza tym widać dwa owalne, nieczytelne obrazy oraz hełm z pióropuszem i rękawicę.

Wizerunek podpisany Albrecht der Dritte Herzog zu S[achsen…] (Albrecht III książę Saksonii) podobnie przedstawia wąsatego mężczyznę z bródką w szpic, wspierającego się ręką o stół, na którym leży kapelusz. W tle widać herb i owalny obraz.

Prawdopodobnie oba obrazy inspirowane był miedziorytami przedstawiającymi odpowiednio Wilhelma IV księcia Saksonii (1598-1662) i Albrechta księcia Saksonii-Eisenach (1599-1644).


Wilhelm IV książę Saksonii autor: Johann Dürr źródło: internet

Autorem pierwszego miedziorytu był Johann Dürr (1600-1663) znany też jako Augustanus, artysta, który stworzył liczne portrety i pejzaże. Zasłynął z przedstawienia drzewa genealogicznego księcia elektora Saksonii Jana Jerzego I Wettyna (1585-1656). Na przedstawionej rycinie widać Wilhelma IV księcia Saksonii-Weimaru w pełnej zbroi razem ze swoimi dziećmi. Ciekawostką pozostaje, że ilustracja została zamieszczona w Biblii Martina Lutra w wydaniu z Norymbergii z 1736 r., która znajduje się w zbiorach m.in. Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu. 

Biblia Martina Lutra wydana w Norymberdze w 1736 r. na aukcji internetowej źródło: internet

Druga praca, przedstawiająca Albrechta księcia Saksonii-Eisenach, powstała na podstawie grafiki Johanna Christopher Clauβnera z 1760 r., która aktualnie znajduje się w Muzeum Melanchthonhaus Bretten w Niemczech.


Albrecht książe Saksonii-Eisenach, autor: J.C. Clauβner, 1760 r. źródło: internet

Malowidła pokazywane jako zabytki miesiąca czerwca wydają się być ludowo-amatorską wersją wspomnianych miedziorytów. Kwestią otwartą pozostaje czy była to twórczość amatorska zaspakajająca potrzeby plastyczne autora, czy formą działalności rzemieślniczej. Dlaczego wybrano taką tematykę? Czy dlatego, że była zgodna z zainteresowaniami autora obrazów, czy dla tego że było to szersze zapotrzebowanie publiczne i gremialnie ozdabiano wnętrza mieszkalne podobiznami władców księstw niemieckich? Nie wiadomo…

Zobacz inne aktualności

Oprowadzanie literackie: "Najpodlejszy wynalazek człowieka. Aparat fotograficzny." Jan Cybis, teksty przekorne.

„Kto jest odbiorcą mojego płótna? Nie wiem. Ja sam? Rozwiązanie zanadto platoniczne” - napisał Jan Cybis w swoich notatkach. Zapraszamy na oprowadzanie, w trakcie którego zanurzymy się w barwy i słowa artysty. Prześledzimy jego twórczy życiorys, inspiracje i fazy twórczości, a także wraz ze Słuchaczkami i Słuchaczami przeczytamy obszerne fragmenty z „Notatek malarskich”. Jaki portret artysty wyłania się z jego słów? Co sądził o Picassie, co o van Goghu, co o malarstwie abstrakcyjnym?

Zobacz

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.