Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Wystawy czasowe


Filtruj
Resetuj filtr

Cementownie Opola. Przemysł w strukturze miasta

Jakie znaczenie dla Opola miało powstanie tu na przestrzeni kilkudziesięciu lat dziewięciu cementowni? Jakie wartości ma zachowany jeszcze zasób materialny dawnych cementowni? Czy historia przemysłu cementowego wymaga wyeksponowania i opowiedzenia w przestrzeni miasta, czy w obiekcie muzealnym? Co mieszkańcy (ale też nasi goście) wiedzą na temat historii industrialnej Opola? To pytania pojawiające się w dyskusjach nad historią Opola drugiej połowy XIX i XX wieku, które skłoniły nas do refleksji i poszukiwania odpowiedzi w formie przygotowania wystawy czasowej „Cementownie Opola. Przemysł w strukturze miasta”.

Zobacz

Opolski Festiwal Fotografii 2022 - Utopia

Tematem 12 edycji Opolskiego Festiwalu Fotografii jest Utopia. W przeciwieństwie do obrazów, będących fundamentem budującym przekaz fotograficzny, jest to słowo wywiedzione z literatury. Termin ten pochodzi od niejednoznacznego tytułu eseju Tomasza Morusa, który może być tłumaczony jako ‘nie-miejsce’, ‘miejsce, którego nie ma’, ale i jako – ‘dobre miejsce’. Zobaczmy zatem jaka fotografia w tym roku pokaże nam swoje przestrzenie, jakie zaoferuje przeżycia i przemyślenia. W końcu Utopia jest też tęsknotą za lepszym światem, a humanizm płynący z fotografii ma narzędzia, by go budować.

Zobacz

Jan Cybis. Pejzaże. Kontynuacja

Wystawa pokazuje ten aspekt twórczości artysty, który związany jest z tematem pejzażu. W swoich "Dziennikach" Cybis zapisał: "Mając bez mała sześćdziesiąt lat spostrzegłem, że jestem właściwie pejzażystą. Marzyłem o zupełnie innych cudach. Chciałem przed wszystkim malować człowieka, ale dla malarza - malującego z natury – jest to zabawa kosztowna. Malowałem pejzaż z konieczności." Rzeczywiście pejzaż stanowi istotną część dossier Cybisa, także w naszej kolekcji wraz z martwymi naturami wyraźnie dominuje zarówno w technice olejnej, jak i w szkicach rysunkowych, zaś wśród akwareli i gwaszy stanowi ponad połowę tego zbioru. Pomimo, że malowanie pejzaży nie było marzeniem artysty, to jednak osiągnięcia w tej dziedzinie spowodowały, iż stał się jednym z ważniejszych przedstawicieli tego gatunku malarskiego w polskiej sztuce.

Zobacz

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.