Organizator: Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu. Reprezentowane przez: Iwona Solisz, Dyrektor
Partner: Park Naukowo-Technologiczny w Opolu. Reprezentowany przez: prof. dr hab. inż. Jarosław Mamala, Prezes Zarządu
Patronat Honorowy: Marszałek Województwa Opolskiego Szymon Ogłaza
Patronat Medialny: TVP3, Ekovision TV, O!POLSKA, Radio Opole, Radio Doxa, Radio Park
Data i miejsce:
9 grudnia 2024, godz. 10:00, Główny gmach Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Mały Rynek 7, Opole
Panel dyskusyjny:
Panel dyskusyjny „Nowe technologie w kulturze” jest skierowany do dyrektorów i pracowników instytucji kultury województwa opolskiego.
Tematem spotkania będzie wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym wirtualnej rzeczywistości (VR), w muzeach i innych instytucjach kultury.
Plan panelu:
10:00 Otwarcie panelu przez Iwonę Solisz - Dyrektorkę Muzeum Śląska Opolskiego i prof. dr hab. inż. Jarosława Mamalę, Prezesa Zarządu Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu
10:15 Wykład: Dziedzictwo kulturowe w wirtualnym świecie* - dr Monika Hapek, Instytut Kultury Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
11:00 Prezentacja: Wirtualna enigma / Piec kaflowy z Raciborza / Dworek Paderewskiego - Michał Grzesiczek, CEO Vimagineo
11:40-12:10 przerwa kawowa
12:10 Prezentacja: Technologia 3D i CNC w konserwacji zabytków, Justyna Lenc, LNC PROJEKT
12:30 Prezentacja: Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość jako innowacyjne narzędzie ekspozycyjne. Analiza korzyści, ograniczeń oraz kierunków rozwoju technologii, Tomasz Kozik oraz Katarzyna Gierszewska-Widota (VIDIFILM)
12:50 Prezentacja: Rozszerzona rzeczywistość jako narzędzie popularyzacji dziedzictwa kulturowego** Anna Osiadacz, prezes zarządu Fundacji Koncept Kultura
13:20 Podsumowanie wieloletniego projektu: „Edukacja kulturalna Opolszczyzny 2016-2024" - dr Joanna Ojdana, MŚO
13:40 Podsumowanie spotkania, dyskusja. Zwiedzanie aktualnych wystaw i prezentowanych stoisk - prezentacje VR.
*Dziedzictwo kulturowe w wirtualnym świecie.
W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, coraz większe znaczenie zyskuje kwestia ochrony i udostępniania zasobów dziedzictwa kulturowego. Projekt IMPULSE, realizowany w ramach prestiżowego programu Horizon Europe, stawia sobie za cel wykorzystanie potencjału zdigitalizowanych zbiorów i przekształcenie ich w treści dostępne w wirtualnych światach. W trakcie wykładu omówione zostaną kluczowe założenia projektu oraz dotychczasowe wyniki badań zespołu.
Prezentacja skupi się na innowacyjnych metodach ponownego przetwarzania cyfrowych zasobów, takich jak archiwa, dzieła sztuki czy zabytkowe obiekty, które dzięki technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) i AR (rozszerzonej rzeczywistości) stają się dostępne w zupełnie nowych, interaktywnych formach. Wykład przybliży przykłady współczesnych realizacji w europejskich instytucjach kultury, które z powodzeniem wdrażają te technologie, umożliwiając odbiorcom unikalne doświadczenia – od wirtualnych podróży w czasie po interaktywne wystawy, które wzbogacają i ułatwiają dostęp do dziedzictwa kulturowego. Wykład będzie także okazją do refleksji nad przyszłością wirtualnych doświadczeń i ich rolą w kreowaniu nowoczesnego, bardziej dostępnego krajobrazu kulturowego w Europie i na świecie.
**Rozszerzona rzeczywistość jako narzędzie popularyzacji dziedzictwa kulturowego
Kultura nanosekundy, w której dorastają młode pokolenia, wpływa na kształtowanie ich stylu życia oraz określa potrzeby. Dynamiczny rozwój technologii immersyjnych umożliwia nowy, odmienny od tradycyjnego, sposób interaktywnego tworzenia i odbioru. Animatorzy i edukatorzy stają przed wyzwaniem budowania nowych modeli edukacyjnych, a jednym z najważniejszych wyzwań edukacji przyszłości jest utrzymanie motywacji oraz pasji do nauki w świecie zalewającym nas informacjami i wymagającym nieustannej walki o uwagę odbiorcy. Czy na osi wyzwań i zmian dziedzictwo kulturowe znajdzie swoje miejsce? Jak umiejętnie wykorzystać nowe technologie, aby trafić do młodych odbiorców? Prelekcja będzie próbą odpowiedzi na te pytania, a także przeglądem technologii przyszłości, które już znajdują zastosowanie w kulturze.
Kontakt: tel. 77 443 17 57, promocja@muzeum.opole.pl / edukacja@muzeum.opole.pl Agnieszka Błażuk-Dworakowska; Michał Grocholski, Bernadeta Warchał
Finansowanie:
Projekt „Świat w Obiektywie. Tradycja i Innowacja – integracja kultury, technologii i przedsiębiorczości” jest finansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU oraz Samorząd Województwa Opolskiego.