Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Opolski Festiwal Fotografii 2022 - Utopia

1 października 2022
Tematem 12 edycji Opolskiego Festiwalu Fotografii jest Utopia. W przeciwieństwie do obrazów, będących fundamentem budującym przekaz fotograficzny, jest to słowo wywiedzione z literatury. Termin ten pochodzi od niejednoznacznego tytułu eseju Tomasza Morusa, który może być tłumaczony jako ‘nie-miejsce’, ‘miejsce, którego nie ma’, ale i jako – ‘dobre miejsce’. Zobaczmy zatem jaka fotografia w tym roku pokaże nam swoje przestrzenie, jakie zaoferuje przeżycia i przemyślenia. W końcu Utopia jest też tęsknotą za lepszym światem, a humanizm płynący z fotografii ma narzędzia, by go budować.
wystawa_czasowa_Utopia_ wystawa_czasowa_Utopia_

12 Opolski Festiwal Fotografii

Wystawa dostępna w terminie:
1.10 - 23.10.2022 w Gmachu głównym MŚO 
1.10 - 29.10.2022 Galeria MŚO przy ul. Ozimskiej 10

1 października 2022 r.

Galeria Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Ozimska 10

16:00 - OTWARCIE wystawy:

"Spacer po lesie" Bartłomiej Talaga,

odnoszący się do konkretnej dzielnicy konkretnego miasta, jest ostatecznie wędrówką uniwersalną, doświadczeniem każdego z widzów, dostępnym w każdym miejscu. To wrażenie zostające po. Wrażenia, znaczenia, powidoki po miejscach, które stają się wyłącznie pretekstem do analizowania przestrzeni – zarówno w warstwie zewnętrznej, jako przyczynek do analizowania pejzażu miejskiego, ale i też do wchodzenia głębiej w siebie, w swoje wyobrażenia, sądy i opinie.


Gmach główny Muzeum Śląska Opolskiego, Mały Rynek 7a

 17:00 - OTWARCIE wystaw:

- Minął rok Tomasz Sikora 
fotograficznie zapisuje swój stan ducha na przestrzeni jednego roku. Codziennie rejestrowanie samego siebie przez 365 dni tworzy dokumentację upływu czasu i codziennych emocji, które powoli umykają z pokładów naszej pamięci, naturalnie o nich zapominamy, gnając coraz szybciej do przodu, a które fotografia jest w stanie przywołać swoim specyficznym echem z powrotem.

- Obrazy odkryte na nowo, Tomasz SikoraTomasz Sikora, 365 dni
w drugim prezentowanym cyklu podważa paradygmat fotografii stricte dokumentalnej. Swobodnie żongluje kolorem i ostrością, powiększa wybrane fragmenty zmieniając narrację. Fotografie nabierają przedziwnych wibracji, zaczynają nieść inne znaczenia. Nowa jakość „starych” fotografii stwarza inną rzeczywistość. Fotograf przeistacza się w Artystę.

- Podniebne obrazy Marcin Giba,
trzy cykle składające się na tę prezentację łączy fakt, że zostały wykonane z drona. Zmiana sposobu widzenia fotografa odkrywa przed oglądającymi szczególne rodzaje fotograficzności rejestrowanych kadrów. Czy będzie to animizacja rzeczywistości, czy minimalizm i monochromatyzm kadrów wykonanych zimową porą, czy specyficzne anektowanie Natury przez Kulturę (w tym wypadku – przemysł). Giba przygląda się swojemu najbliższemu otoczeniu, tworząc swoją własną artystyczną wypowiedź. Prezentowane obrazy są hołdem dla natury i jej wielowymiarowości, a autor, poprzez grę skojarzeń, dostrzega w poszczególnych fragmentach rzeczywistości konkretne, choć możliwe do różnorodnej interpretacji, Marcin Giba z cyklu Human on Earthkształty.

- Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści Łukasz Rusznica,
Coraz częściej śledzą nas kamery przemysłowe, znajdujemy się na kadrach wykonywanych przypadkowo telefonami. Coraz częściej mamy świadomość, że każdy nasz ruch jest rejestrowany, ale nie wiemy, w jakim celu. Przez kogo? I co on z tym robi? W PRL, tak jak i teraz, utrzymywano, że chodzi o dobro kraju i nasze bezpieczeństwo. Czy to, że ktoś nas obserwuje, uspokaja nas czy przeraża? Łukasz Rusznica jest kuratorem wystawy zdjęć archiwalnych IPN, zatytułowanej Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści – fotografie z archiwum IPN. W fotografiach operacyjnych, odkrywających realia pracy SB, można zobaczyć nie tylko świadectwo historyczne, ale i przedmiot sztuki fotograficznej. To, co widzimy na zdjęciach, często jest niejednoznaczne, nawet surrealistyczne. To dowód na to, że totalitarna przemoc zaczyna się od spojrzenia. Wystawa nie jest efektem prostej selekcji z archiwum, lecz przewrotną grą z widzem, zakładem, co jest prawdziwe, a co nie.

- Township Wojciech Klimala,
na wystawie fotografii Wojciecha Klimali zapoznamy się z portretem mieszkańców RPA z biednych dzielnic zwanych Township – stąd tytuł projektu. Są takie miejsca, gdzie nic się nie zmienia, mimo, że wokół zmienia się cały świat. Miejsca, w których, pomimo 25 lat wolności od totalitaryzmu, żyje się, jakby nic się nadal nie zmieniło. Jacob Riis – prekursor fotografii zaangażowanej, zainspirowany słowami François Rabelais’go, zatytułował swój album Połowa świata nie wie, jak żyje druga połowa, i w tym duchu pokazuje nam swój własny dokument z RPA – Wojciech Klimala.

- Moja chata jest z skraju Katerina Kouzmitcheva laureatka konkursu Pokaż się
Konkurs „Pokaż się” wygrała w tym roku Katerina Kouzmitcheva. Moja chata jest z skraju wizualizuje tradycyjne przysłowie funkcjonujące w różnych językach, ale wyrażające myśl: „Nie obchodzi mnie to”. W ten sposób autorka interpretuje współczesną obojętność na problemy społeczne i polityczne. Druga część zwycięskiego zestawu to próba namysłu nad empatią jako zjawiskiem koniecznym dla rozwoju wspólnot i narzędziem do budowania tolerancji.

18.00 - SPOTKANIE autorskie:

Tomek Sikora, Łukasz Rusznica, Marcin Giba


2 października 2022 r.:

Gmach główny Muzeum Śląska Opolskiego, Mały Rynek 7a

12:00 oprowadzanie kuratorskie po wystawie czasowej


Organizatorem Opolskiego Festiwalu Fotografii jest Fundacja 2.8

Festiwal odbywa się pod Patronatem Honorowym:
- Marszałek Województwa Opolskiego - Andrzej Buła
- Prezydent Miasta Opole - Arkadiusz Wiśniewski.

Wydarzenia towarzyszące:

- 08.10.2022, godz. 12:00 - warsztaty fotograficzne dla dzieci 12+, "Cyjanotypia? Co to takiego? [KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ...]

- 13.10.2022, godz. 18:00 - spotkanie z Tomaszem Stempowskim, kustoszem IPN, "Fotografia na służbie. Zdjęcia z archiwów polskiej policji politycznej", [KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ...]

POBIERZ PROGRAM 12 OPOLSKIEGO FESTIWALU FOTOGRAFII "UTOPIA' [załącznik]

Załączniki

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.