III Piastowski Turniej Terenowy
Zapraszamy nauczycieli i uczniów szkół podstawowych do udziału w III Piastowskim Turnieju Terenowym w Opolu.
Termin realizacji: rok szkolny 2024/2025 od wtorku do piątku
Miejsce: Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Św. Anny oddział Muzeum Śląska Opolskiego
ul. Leśnicka 28
47-154 Góra Świętej Anny,
REZERWACJA ZAJĘĆ:
tel. 77 461 54 66; e-mail: oddzial@muzeum.opole.pl
Koszt:
- lekcja muzealna 10 zł/os.*
- zajęcia terenowe 10 zł/os.*
*W cenie możliwość zwiedzenia muzeum (bez przewodnika). Nauczyciele i opiekunowie grupy są zwolnieni z opłaty.
Co to jest muzeum? (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Czym zajmują się muzea? Co można w nich zobaczyć? Kto tu pracuje? Odpowiedzi na te pytania poznają uczestnicy w pierwszej części zajęć. W trakcie lekcji zwiedzimy Muzeum Czynu Powstańczego i obejrzymy pamiątki z okresu powstań śląskich. Uczniowie dowiedzą się jak zbudowana jest ekspozycja oraz poznają pojęcia takie jak: muzeum, ekspozycja, eksponat, muzealnik czy gablota. Na koniec uczestnicy zajęć wykonają pracę plastyczną, która pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 45 minut
---------------------------------------------------------------
„Jaki znak Twój? – Orzeł Biały”. O polskich symbolach narodowych. (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Podczas lekcji uczestnicy poznają polskie symbole narodowe: flagę, godło i hymn. Wspólnie zastanowimy się gdzie można je zobaczyć oraz kiedy i jak się ich używa. Nie zabraknie zadań plastycznych. Uczniowie zagrają także w bingo, które stanowi świetną zabawę i pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Smoki w legendach. (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Podczas zajęć przeniesiemy się do świata smoków. Uczestnicy zajęć poznają wybrane legendy o smokach z różnych regionów Polski i świata, m.in. o smoku wawelskim i smoku z Góry św. Anny. Przyswoją takie pojęcia jak: smok, legenda, mit, magia czy bajka. W drugiej części zajęć uczniowie pracując w grupach stworzą własne opowiadanie o wymyślonym przez siebie smoku i przedstawią je pozostałym uczestnikom zajęć w formie teatrzyku kamishibai.
Czas trwania: 90-120 minut.
---------------------------------------------------------------
Odzyskanie przez Polskę niepodległości. (Lekcja polecana dla uczniów klas 4-7 szkół podstawowych)
W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się dlaczego I wojna światowa stanowiła realną szansę dla Polski na odzyskanie niepodległości, poznają odmienne koncepcje rozwiązania sprawy polskiej, formacje wojskowe tworzone przez Polaków u boku państw walczących oraz stosunek mocarstw do sprawy polskiej. Omówione zostaną trudne początki odbudowy polskiej państwowości, w tym najważniejsze osiągnięcia państwa polskiego w pierwszych miesiącach niepodległości. Uczniowie poznają takie postacie jak Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Ignacy Jan Paderewski, Ignacy Daszyński, Józef Haller. Lekcja zawierająca elementy wykładu, rozmowy nauczającej, pracy z mapą i tekstem.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Kształtowanie granic II Rzeczpospolitej. (Lekcja polecana dla klas 4-7 szkół podstawowych)
W trakcie zajęć uczniowie pracując w grupach dowiedzą się jak kształtowały się granice odrodzonego państwa polskiego. Omówione zostaną powstania w Wielkopolsce i na Górnym Śląsku, plebiscyt na Warmii i Mazurach, spór z Czechosłowacją o Śląsk Cieszyński, Spisz i Orawę oraz wojna polsko-bolszewicka.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Barwa i broń (Lekcja polecana dla klas 4-6 szkół podstawowych)
Na lekcji poszukamy odpowiedzi na pytania: Czy powstańcy śląscy nosili mundury? Czym walczyli? W jaki sposób zdobywali broń? Zwiedzimy Muzeum Czynu Powstańczego i zobaczymy różne rodzaje uzbrojenia prezentowane na ekspozycji. Na zakończenie każdy z uczestników zajęć będzie miał możliwość sklejenia papierowego modelu samochodu pancernego „Korfanty”.
Czas trwania: 90 minut.
---------------------------------------------------------------
Polsko-niemiecka walka o Górny Śląsk. Powstania śląskie 1919-1920-1921. (Lekcja polecana dla klas 6-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
Podczas lekcji omówione zostaną okoliczności wybuchu i skutki poszczególnych powstań śląskich, wyniki plebiscytu i ich znaczenie, podział regionu i jego konsekwencje. Na koniec lekcji coś dla odważnych – quiz wiedzy o powstaniach śląskich wzorowany na teleturnieju „Milionerzy”.
Czas trwania: 70 minut.
---------------------------------------------------------------
Po powstaniach… Górny Śląsk w latach 1922–1939. (Lekcja polecana dla klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
W trakcie lekcji porozmawiamy o tym jakie konsekwencje dla regionu i jego mieszkańców przyniósł podział Górnego Śląska dokonany po powstaniach śląskich. Omówimy przebieg nowej linii granicznej oraz poznamy przykłady największych kuriozów granicznych. Uczniowie dowiedzą się na czym polegała wyjątkowość województwa śląskiego w II RP oraz jak podział regionu wpłynął na codzienne życie mieszkańców. Poruszymy także temat działalności Związku Polaków w Niemczech.
Czas trwania: 45 minut.
---------------------------------------------------------------
Wojciech Korfanty. Polityk legenda. (Lekcja polecana dla klas 4-6 i 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
Dlaczego Wojciech Korfanty zaliczany jest do grona Ojców Niepodległości? Odpowiedź poznamy w trakcie lekcji poświęconej życiu i dokonaniom tego wybitnego Ślązaka. Podczas zajęć poruszymy wątki związane z pochodzeniem i edukacją Wojciecha Korfantego, omówimy jego pełną wzlotów i upadków karierę polityczną, a także działalność publicystyczną i biznesową. Szczególnie zaakcentowany zostanie wkład Wojciecha Korfantego w odzyskanie przez Polskę niepodległości i odbudowę polskiej państwowości. Na zakończenie dla tych, którzy nie boją się wyzwań quiz poświęcony biografii bohatera zajęć.
Czas trwania: 70 minut.
---------------------------------------------------------------
Powstania śląskie 1919–1920–1921. Różne czy takie same?
Uczniowie w trakcie zajęć pracują w trzech grupach. Zadaniem każdej z grup jest przeanalizowanie jednego z trzech powstań śląskich w oparciu o otrzymane materiały źródłowe. Następnie przejdziemy do omówienia wyników pracy poszczególnych grup i porównania wybranych aspektów I, II i III powstania śląskiego, takich jak czas trwania, powody wybuchu, sposób zorganizowania sił powstańczych, charakterystyka sił przeciwnika, zasięg walk powstańczych oraz skutki zrywu. Na koniec w oparciu o przeprowadzoną analizę uczniowie odpowiedzą na pytanie postawione w temacie zajęć.
Lekcja polecana dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 90 minut.
---------------------------------------------------------------
Głosuj za …! Formy polskiej i niemieckiej propagandy plebiscytowej na Górnym Śląsku. (Lekcja polecana dla klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
W trakcie lekcji przeanalizujemy wybrane polskie i niemieckie plakaty propagandowe mające zachęcić Górnoślązaków do głosowania za Polską lub Niemcami w plebiscycie. Poszukamy odpowiedzi na pytania: jakimi argumentami posługiwała się każda ze stron, kto mógł być adresatem przekazu płynącego z plakatów plebiscytowych oraz jakie skutki u odbiorców wywołuje posługiwanie się czarną propagandą. Uczniowie poznają pojęcia takie jak: biała i czarna propaganda oraz człowiek o nieskrystalizowanej świadomości narodowej.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Zajęcia polecane dla uczniów klas 2-4 szkół podstawowych.
Spacer historyczny po Górze św. Anny
Góra św. Anny to niezwykle urokliwe miejsce, które zachwyca pięknem krajobrazu i intryguje bogatą historią. Podczas spaceru uczestnicy wraz z przewodnikiem odwiedzają miejsca takie jak Bazylika św. Anny, kaplice kalwaryjskie, amfiteatr skalny, Pomnik Czynu Powstańczego oraz geopark, poznając ich historię.
Czas trwania: około 120 minut.
Z pamiętnika podróżnika. (Zajęcia polecane dla uczniów klas 2-4 szkół podstawowych)
W trakcie zajęć odwiedzimy miejsca takie jak Bazylika św. Anny, Grota Lourdzka, kaplice kalwaryjskie, amfiteatr skalny, Pomin Czynu Powstańczego oraz geopark. Podczas spacer uczniowie w oparciu o historie przekazywane przez przewodnika uzupełniają swój pamiętnik podróżnika, składający się z zadań poświęconych postaciom i zabytkom Góry św. Anny.
Czas trwania: około 180 minut.
Zachęcamy do zapoznania się z propozycją zajęć edukacyjnych: warsztaty i gry muzealne [TUTAJ KLIKNIJ]
Tekst:KSz
Zobacz inne aktualności