Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Zajęcia terenowe, lekcje muzealne - oferta edukacyjna Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Św. Anny dla grup szkolnych i przedszkolnych

1 lutego 2025 Zajęcia edukacyjne Góra św. Anny
Szanowni Nauczyciele, Opiekunowie zachęcamy do zapoznania się z najnowszą ofertą edukacyjną, proponowaną przez Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Św. Anny. Zapraszamy do działu w zajęciach terenowych i niecodziennych lekcjach muzealnych.

Termin realizacji: rok szkolny 2024/2025 od wtorku do piątku
Miejsce: Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Św. Anny oddział Muzeum Śląska Opolskiego
ul. Leśnicka 28
47-154 Góra Świętej Anny,

REZERWACJA ZAJĘĆ:
tel. 77 461 54 66; e-mail: oddzial@muzeum.opole.pl

Koszt:
- lekcja muzealna 10 zł/os.*
- zajęcia terenowe 10 zł/os.*
*W cenie możliwość zwiedzenia muzeum (bez przewodnika). Nauczyciele i opiekunowie grupy są zwolnieni z opłaty.

Proponowane tematy LEKCJI MUZEALNYCH:

Co to jest muzeum? (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Czym zajmują się muzea? Co można w nich zobaczyć? Kto tu pracuje? Odpowiedzi na te pytania poznają uczestnicy w pierwszej części zajęć. W trakcie lekcji zwiedzimy Muzeum Czynu Powstańczego i obejrzymy pamiątki z okresu powstań śląskich. Uczniowie dowiedzą się jak zbudowana jest ekspozycja oraz poznają pojęcia takie jak: muzeum, ekspozycja, eksponat, muzealnik czy gablota. Na koniec uczestnicy zajęć wykonają pracę plastyczną, która pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 45 minut
---------------------------------------------------------------
„Jaki znak Twój? – Orzeł Biały”. O polskich symbolach narodowych. (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Podczas lekcji uczestnicy poznają polskie symbole narodowe: flagę, godło i hymn. Wspólnie zastanowimy się gdzie można je zobaczyć oraz kiedy i jak się ich używa. Nie zabraknie zadań plastycznych. Uczniowie zagrają także w bingo, które stanowi świetną zabawę i pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------

Smoki w legendach. (Lekcja polecana dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
Podczas zajęć przeniesiemy się do świata smoków. Uczestnicy zajęć poznają wybrane legendy o smokach z różnych regionów Polski i świata, m.in. o smoku wawelskim i smoku z Góry św. Anny. Przyswoją takie pojęcia jak: smok, legenda, mit, magia czy bajka. W drugiej części zajęć uczniowie pracując w grupach stworzą własne opowiadanie o wymyślonym przez siebie smoku i przedstawią je pozostałym uczestnikom zajęć w formie teatrzyku kamishibai.
Czas trwania: 90-120 minut.
---------------------------------------------------------------
Odzyskanie przez Polskę niepodległości. (Lekcja polecana dla uczniów klas 4-7 szkół podstawowych)
W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się dlaczego I wojna światowa stanowiła realną szansę dla Polski na odzyskanie niepodległości, poznają odmienne koncepcje rozwiązania sprawy polskiej, formacje wojskowe tworzone przez Polaków u boku państw walczących oraz stosunek mocarstw do sprawy polskiej. Omówione zostaną trudne początki odbudowy polskiej państwowości, w tym najważniejsze osiągnięcia państwa polskiego w pierwszych miesiącach niepodległości. Uczniowie poznają takie postacie jak Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Ignacy Jan Paderewski, Ignacy Daszyński, Józef Haller. Lekcja zawierająca elementy wykładu, rozmowy nauczającej, pracy z mapą i tekstem.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Kształtowanie granic II Rzeczpospolitej. (Lekcja polecana dla klas 4-7 szkół podstawowych)
W trakcie zajęć uczniowie pracując w grupach dowiedzą się jak kształtowały się granice odrodzonego państwa polskiego. Omówione zostaną powstania w Wielkopolsce i na Górnym Śląsku, plebiscyt na Warmii i Mazurach, spór z Czechosłowacją o Śląsk Cieszyński, Spisz i Orawę oraz wojna polsko-bolszewicka.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------
Barwa i broń (Lekcja polecana dla klas 4-6 szkół podstawowych)
Na lekcji poszukamy odpowiedzi na pytania: Czy powstańcy śląscy nosili mundury? Czym walczyli? W jaki sposób zdobywali broń? Zwiedzimy Muzeum Czynu Powstańczego i zobaczymy różne rodzaje uzbrojenia prezentowane na ekspozycji. Na zakończenie każdy z uczestników zajęć będzie miał możliwość sklejenia papierowego modelu samochodu pancernego „Korfanty”.
Czas trwania: 90 minut.
---------------------------------------------------------------
Polsko-niemiecka walka o Górny Śląsk. Powstania śląskie 1919-1920-1921. (Lekcja polecana dla klas 6-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
Podczas lekcji omówione zostaną okoliczności wybuchu i skutki poszczególnych powstań śląskich, wyniki plebiscytu i ich znaczenie, podział regionu i jego konsekwencje. Na koniec lekcji coś dla odważnych – quiz wiedzy o powstaniach śląskich wzorowany na teleturnieju „Milionerzy”.
Czas trwania: 70 minut.
---------------------------------------------------------------
Po powstaniach… Górny Śląsk w latach 1922–1939. (Lekcja polecana dla klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
W trakcie lekcji porozmawiamy o tym jakie konsekwencje dla regionu i jego mieszkańców przyniósł podział Górnego Śląska dokonany po powstaniach śląskich. Omówimy przebieg nowej linii granicznej oraz poznamy przykłady największych kuriozów granicznych. Uczniowie dowiedzą się na czym polegała wyjątkowość województwa śląskiego w II RP oraz jak podział regionu wpłynął na codzienne życie mieszkańców. Poruszymy także temat działalności Związku Polaków w Niemczech.
Czas trwania: 45 minut.
---------------------------------------------------------------
Wojciech Korfanty. Polityk legenda. (Lekcja polecana dla klas 4-6 i 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
Dlaczego Wojciech Korfanty zaliczany jest do grona Ojców Niepodległości? Odpowiedź poznamy w trakcie lekcji poświęconej życiu i dokonaniom tego wybitnego Ślązaka. Podczas zajęć poruszymy wątki związane z pochodzeniem i edukacją Wojciecha Korfantego, omówimy jego pełną wzlotów i upadków karierę polityczną, a także działalność publicystyczną i biznesową. Szczególnie zaakcentowany zostanie wkład Wojciecha Korfantego w odzyskanie przez Polskę niepodległości i odbudowę polskiej państwowości. Na zakończenie dla tych, którzy nie boją się wyzwań quiz poświęcony biografii bohatera zajęć.
Czas trwania: 70 minut.
---------------------------------------------------------------
Powstania śląskie 1919–1920–1921. Różne czy takie same?
Uczniowie w trakcie zajęć pracują w trzech grupach. Zadaniem każdej z grup jest przeanalizowanie jednego z trzech powstań śląskich w oparciu o otrzymane materiały źródłowe. Następnie przejdziemy do omówienia wyników pracy poszczególnych grup i porównania wybranych aspektów I, II i III powstania śląskiego, takich jak czas trwania, powody wybuchu, sposób zorganizowania sił powstańczych, charakterystyka sił przeciwnika, zasięg walk powstańczych oraz skutki zrywu. Na koniec w oparciu o przeprowadzoną analizę uczniowie odpowiedzą na pytanie postawione w temacie zajęć.
Lekcja polecana dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 90 minut.
---------------------------------------------------------------
Głosuj za …! Formy polskiej i niemieckiej propagandy plebiscytowej na Górnym Śląsku. (Lekcja polecana dla klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych)
W trakcie lekcji przeanalizujemy wybrane polskie i niemieckie plakaty propagandowe mające zachęcić Górnoślązaków do głosowania za Polską lub Niemcami w plebiscycie. Poszukamy odpowiedzi na pytania: jakimi argumentami posługiwała się każda ze stron, kto mógł być adresatem przekazu płynącego z plakatów plebiscytowych oraz jakie skutki u odbiorców wywołuje posługiwanie się czarną propagandą. Uczniowie poznają pojęcia takie jak: biała i czarna propaganda oraz człowiek o nieskrystalizowanej świadomości narodowej.
Czas trwania: 60 minut.
---------------------------------------------------------------

PROPONOWANE TEMATY - ZAJĘCIA TERENOWE

Zajęcia polecane dla uczniów klas 2-4 szkół podstawowych.

Spacer historyczny po Górze św. Anny
Góra św. Anny to niezwykle urokliwe miejsce, które zachwyca pięknem krajobrazu i intryguje bogatą historią. Podczas spaceru uczestnicy wraz z przewodnikiem odwiedzają miejsca takie jak Bazylika św. Anny, kaplice kalwaryjskie, amfiteatr skalny, Pomnik Czynu Powstańczego oraz geopark, poznając ich historię.
Czas trwania: około 120 minut.

Z pamiętnika podróżnika. (Zajęcia polecane dla uczniów klas 2-4 szkół podstawowych)
W trakcie zajęć odwiedzimy miejsca takie jak Bazylika św. Anny, Grota Lourdzka, kaplice kalwaryjskie, amfiteatr skalny, Pomin Czynu Powstańczego oraz geopark. Podczas spacer uczniowie w oparciu o historie przekazywane przez przewodnika uzupełniają swój pamiętnik podróżnika, składający się z zadań poświęconych postaciom i zabytkom Góry św. Anny.
Czas trwania: około 180 minut.

Zachęcamy do zapoznania się z propozycją zajęć edukacyjnych: warsztaty i gry muzealne [TUTAJ KLIKNIJ]



Tekst:KSz


Zobacz inne aktualności

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.