Uczestnicy projektu staną się w swoim środowisku mentorami edukacji kulturalnej, tworząc sieć specjalistów inspirujących innych animatorów i nauczycieli do podejmowania nowych wyzwań z użyciem nowatorskich rozwiązań twórczych i artystycznych. Efektem projektu jest wypracowanie przez uczestników scenariuszy działań w obszarze edukacji kulturalnej, które będą udostępnione na wolnych licencjach w internecie. Ponadto spośród opracowanych scenariuszy część z nich zostanie zrealizowanych w formie działań pilotażowych. Dodatkowym atutem projektu było wypracowanie wytycznych do propozycji spójnej oferty edukacyjnej i kulturalnej dla Województwa opolskiego.
SZKOLENIA
„Muzeum w sieci wyzwań”
- Podczas tego spotkania zostaną przeprowadzone warsztaty integracyjne „Mentoring = partnerska relacja”.
Kolejnym elementem będzie zaprezentowanie uczestnikom świeżego oraz nowoczesnego spojrzenia na edukację w Muzeum. Będzie to możliwe dzięki zaproszeniu do przeprowadzenia szkoleń w muzeum przez osoby zajmujące się psychologią odbioru przestrzeni muzealnej np. z grupy Stowarzyszenia Katedry Kultury będących twórcami niecodziennego projektu „Wizualny Eksperyment Muzealny”. Zależy nam, aby w przestrzeni naszego Muzeum uczestnicy projektu mieli możliwość zapoznania się z innowacyjnymi formami edukacyjnymi, które uczynią z naszego muzeum po raz pierwszy laboratorium służące samopoznaniu, zrozumieniu mechanizmów kulturowych i społecznych, przy wykorzystaniu narzędzi z obszaru wizualności i nowych mediów. Wykorzystując wypracowane w ramach projektu Wizualny Eksperyment Muzealny scenariusze i ćwiczenia dostępnych w internecie dzięki licencjom Creative Commons zostaną zaprezentowane uczestnikom możliwości realizacji zajęć, które mogą samodzielnie dostosowywać do swoich potrzeb, możliwości i ograniczeń.
Odbędą się również zajęcia w oparciu o następujące scenariusze:
1) #hashtag – dzięki któremu uczestnicy zdobędą wiedzę jak w prosty sposób wykorzystując nowe formy komunikacji uczynić z muzeum, galerii itp. wirtualną przestrzeń spotkania ze sztuką, pobudzającą do refleksji nad osobistymi wspomnieniami, zachęcająca do zdobywania nowej wiedzy doznań, rozumienia sztuki, czy pobudzania do emocji w stosunku do eksponatów, dzieł sztuki czy samej przestrzeni, w której znajduje się odbiorca.
2) Ekfraza – czyli daj temu wyraz – pozwoli on na ukazanie uczestnikom możliwości ćwiczenia uważności i koncentracji odbiorców na jednym obiekcie, zachęci do dialogu z eksponatem i innymi w grupie poprzez tworzenie alternatywnych podpisów pod dziełami sztuki/interpretacji obiektów, skupiać się będzie na relatywności opisów dzieł sztuki i obiektów muzealnych z wykorzystaniem wyszukiwarek internetowych służących do weryfikacji „wizualnych skojarzeń”.
3) Gabinet osobowości – czyli eksponat jako członek grupy warsztatowej – mający na celu wskazanie odbiorcom szukania innej niż tylko edukacyjna roli zajęć muzealnych, uruchomienie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia sprzyjającego postrzeganiu przestrzeni muzealnej jako miejsca spotkania. Duże znaczenie ma tu poznanie eksponatów oraz siebie w kontakcie z nimi. Warsztat opiera się na metodach treningu interpersonalnego, a więc odchodzi od tradycyjnego języka eksperckiego kuratorów. Jego celem jest personifikacja danego dzieła sztuki i włączenie go do grupy jako członka zespołu. Na zakończenie uczestnicy na muzealnym tarasie będą mieli możliwość skorzystania z ćwiczeń z zakresu uważności – rozwijających kreatywność i koncentrację.
WARSZTATY
Cykl warsztatów inspirujących
Warsztaty inspirujące służyć mają rozwojowi uczestników, transferowi wiedzy oraz wymiany doświadczeń w obszarze kreowania przestrzeni kontaktu z kulturą, aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej i współtworzenia społeczeństwa obywatelskiego dla którego działania w obszarze edukacji kulturalnej są ważnym elementem rozwoju kapitału społecznego.
Obejmą one następującą tematykę:
1) „Ankieta czy instalacja artystyczna? - diagnozowanie potrzeb kulturalnych lokalnej społeczności i budowanie oferty z zakresu edukacji kulturowej w oparciu o informację zwrotną” - warsztat wykorzystujący interaktywną instalację artystyczna stworzoną przez uczestników warsztatów mającą na celu wskazanie praktycznych form prowadzenia badań potrzeb uczestników z wykorzystaniem niecodziennych narzędzi ekspresji twórczej.
2) Facylitacja – nowoczesne strategie budowania zespołu i wspierania go w osiąganiu celu – warsztat przybliżający uczestnikom nowatorskie podejście do pracy z grupą, budowania koalicji oraz skutecznego osiągania celów z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań twórczych.
3) Techniki kreatywnego myślenia - czyli jak działać i myśleć poza schematami – szkolenie oparte będzie o metodę eksperymentu artystycznego połączonego
z treningiem wyobraźni, który pozwoli uczestnikom w nieszablonowy sposób znaleźć nowe możliwości i nietypowe rozwiązania, zachęci do porzucania dotychczasowych schematów i przyzwyczajeń w codziennej pracy na rzecz rozwiązań kreatywnych.
4) Innowacyjne formy edukacji: gry edukacyjne i teatralna forma edukacyjna
w praktyce – warsztat będzie miał na celu uczenie się poprzez bezpośrednie przeżywanie i doświadczanie emocji, zamiast wysłuchiwanie wykładów. Pozwoli to uczestnikom na samodzielne poznanie zagadnień metodami empirycznymi.
5) Nowe media w edukacji kulturalnej – interaktywny warsztat wykorzystujący m.in. gogle VR pozwoli na nabycie umiejętności wykorzystania nowych technologii
w edukacji, w tym w kontekście prawa autorskiego oraz ochrony prywatności. Podczas niego uczestnicy zapoznają się także np. z grą edukacyjną o prywatności w sieci “Trzęsienie danych” autorstwa Kamila Śliwowskiego trenera i animatora edukacji medialnej na co dzień współpracującego z fundacją Katalyst Education, Koalicją Otwartej Edukacji, Fundacją Panoptykon i Creative Commons Polska.
6) Zarządzanie pokoleniami X, Y, Z – warsztat angażujący, uczący komunikacji
i zarządzania projektami wielopokoleniowymi – zespołami zróżnicowanymi wiekowo, skoncentrowanymi na osiągnięciu wspólnego celu. Szkolenie będzie miało charakter przeżywania bezpośredniego doświadczenia związanego z kierowania innymi, w tym wykorzystywania nowych technologii do angażowania młodych pokoleń, czy wykorzystywania niskokosztowych lub bezkosztowych działań w świecie cyfrowym wpływających na motywację grupy.
Cykl warsztatów projektowych
1) Talenty w kulturze i edukacji – jak je odkrywać i rozwijać ich potencjał? – warsztat praktycznego uwalniania talentów dzieci, młodzieży, dorosłych, w tym seniorów i osób z dysfunkcjami, wykorzystujący edukację kulturalną jako element pozwalający na uwidocznienie się konkretnych talentów, sprawstwa. Warsztat skupia się na wskazywaniu jak dawać przestrzeń wspierającą rozwój uzdolnień z wykorzystaniem innowacyjnych form pracy z uczestnikami: akcji, happeningów, zabaw i gier twórczych.
2) Edukacja kulturalna w przestrzeni publicznej – twórcze działania partycypacyjne lokalnej społeczności – warsztat pozwoli na bezpośrednie wykorzystanie w edukacji innowacyjnych form pracy z uczestnikami, inspirujących zachowania twórcze, zachęcające do podejmowanie wspólnych działań i ich współtworzenia w oparciu
o lokalne zasoby.
3) Wielokulturowość i wielopokoleniowość na Śląsku Opolskim jako element edukacji kulturalnej w woj. opolskim – zajęcia pozwolą na wypracowanie przez uczestników nowatorskich, kreatywnych form pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, seniorami w oparciu o specyfikę naszego regionu, które będą mogli następnie wykorzystywać w codziennej pracy jako mentorzy. Wykorzystają w tym celu nowoczesne narzędzia poznane na etapie cyklu warsztatów inspirujących uczestnicy nauczą się przekazywać w nowatorski sposób odbiorcom tożsamość kulturową
i narodową.
4) Budowanie scenariusza – warsztaty robocze – tandemy zapoznają się w grupach
z podstawami budowania nowoczesnych scenariuszy zajęć z wykorzystaniem ćwiczeń rozwijających kreatywność i krytyczne myślenie uczestników. Poznają różne scenariusze uwzględniające wykorzystanie w procesie edukacji innowacyjnych form pracy w oparciu o postrzeganie konkretnych działań przez specjalistów: antropologów kultury, muzealników, historyków, socjologów, psychologów, edukatorów zainteresowanych designem, fotografów, artystów wizualnych, animatorów teatralnych itp. Zadaniem tandemów będzie opracowanie scenariuszy realizacji własnych działań z zakresu edukacji kulturowej w swoim lokalnym środowisku skierowanych do różnych grup wiekowych, w tym grup społecznych o utrudnionym dostępie do usług kulturalnych (m.in. seniorów, osób z niepełnosprawnościami, osób ze środowisk zagrożonych patologiami i ubóstwem, czy zamieszkujących tereny zdegradowane i rewitalizowane).
5) Budowanie scenariusza – warsztaty robocze - praca własna tandemów z wykorzystaniem nowatorskich form rozwijających kreatywność, w tym m.in. instalacji, gier, multimediów. Zadaniem tandemów będzie przygotowanie scenariuszy zajęć dotyczących edukacji kulturalnej w szczególności edukacji regionalnej oraz wielokulturowej. Każdy tandem będzie musiał wykorzystać min. 2 poznane na wcześniejszych warsztatach techniki przyczyniające się do pobudzenia w nich kreatywności i innowacyjności. Dzięki czemu sami bezpośrednio doświadczą poprzez eksperyment w jaki sposób dane narzędzie wpływa na proces twórczy. Powstałe scenariusze staną się podstawą wyboru działań pilotażowych realizowanych przez tandemy mentorów w ich lokalnym środowisku.
WIZYTY STUDYJNE
Cykl wizyt studyjnych (dla wszystkich uczestników projektu)
Uczestnicy odbędą wizyty studyjne np. do Centrum Praktyk Edukacyjnych Poznań oraz Warszawskiego Centrum Innowacji Społecznych i Szkoleń oraz Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej aby zapoznać się z wdrażanym tam programem „Laboratorium Edukacji Kulturalnej” (wybór miejsca uzależniony będzie od dostępności placówek dla osób z zewnątrz; w przypadku braku możliwości wyboru - wskazane wizyty odbędą się do innych placówek np. muzealnych, galerii itp.).
Wizyty studyjne mają wpłynąć na rozwój uczestników i wzmocnienie w nich poczucia się kreatorami i inicjatorami edukacji kulturalnej w swoim otoczeniu. Dzięki temu utrwali się w nich odpowiedzialność jaka spoczywa na lokalnym mentorze edukacji kulturalnej oraz jego znaczącej roli sprawczej w ramach sieci opolskich mentorów. Podczas wizyt uczestnicy projektu wezmą udział w warsztatach, a także sami będą uczestnikami działań edukacyjno-artystycznych, realizowanych przez placówki do których się udamy. Dzięki temu poznają od kuchni proces wdrażania spójnej oferty z zakresu edukacji i kultury, a także w ramach obserwacji uczestniczącej sami będą mogli wyciągnąć wnioski z zalet stosowania nowoczesnych metod i narzędzi w edukacji kulturalnej.
POZOSTAŁE DZIAŁANIA W PROJEKCIE
1) Wybór scenariuszy opracowanych przez tandemy, które w ramach pilotażu zostaną zrealizowane w lokalnych społecznościach. Wyboru dokona komisja składająca się z przedstawicieli partnerów projektu. Wyłonionych zostanie ok. 10 scenariuszy, które zostaną zrealizowane przez tandem będący pomysłodawcą danego scenariusza. Do pomocy w realizacji pilotażowych scenariuszy zaprosimy grupę wolontariuszy. Ponadto pozostałe tandemy będą w charakterze obserwatorów uczestniczyć w tych pilotażowych zajęciach. Następnie przekażą informację zwrotną twórcom scenariuszy. Wspólnie ewentualnie dokonają korekt i sugestii w ostatecznych wersjach scenariuszy, które zostaną opublikowane w internecie.
2) Przygotowanie scenariuszy do publikacji w wersji elektronicznej na licencjach Creative Commons w internecie (projekt, skład, redakcja itp.) oraz ich publikacja i rozpowszechnienie informacji o możliwości pobrania do samodzielnego wykorzystania przez innych animatorów i edukatorów. Upublicznienie scenariuszy przyczyni się do popularyzacji wypracowanych efektów działań opolskiej sieci mentorów edukacji kulturalnej. Jednocześnie przyczyni się do zainspirowania innych osób działających w obszarze edukacji kulturalnej i nie tylko do podejmowania metod pracy inspirujących twórcze działania, aktywne uczestnictwo i współtworzenie.
3) Promocja projektu w lokalnych mediach i internecie, w tym na portalach społecznościowych. Ponadto uczestnicy wraz z przedstawicielami partnerów projektu przedstawią wypracowane wspólnie wytyczne do propozycji spójnej oferty edukacyjnej i kulturalnej województwa opolskiego, która zostanie przedłożona do zaopiniowania właściwym jednostkom odpowiedzialnym za kształtowanie polityki kulturalnej w naszym województwie, a także Zarządowi Województwa Opolskiego.
4) Ewaluacja realizacji projektu – podczas całego projektu prowadzona będzie ewaluacja w oparciu o przygotowane narzędzia. Ewaluacji poddawany będzie każdy element projektu. Jej wyniki będą brane pod uwagę przy przygotowaniu ostatecznych wytycznych dot. tworzenia spójnej oferty edukacyjnej i kulturalnej w woj. opolskim.
Strona internetowa projektu:
http://www.facebook.com/MentorzyDOK/