Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Lekcje muzealne / warsztaty

Aktualnie planowane są lekcje / warsztaty:

Moc świąteczych pomysłówZimą malowane. 23.11 – 23.12. 2021 r.
Dlaczego artyści malują widok z okna? Czy zimowy krajobraz inspiruje malarzy? Czy zima może być kolorowa? Tematem zajęć będzie pejzaż – obrazy ze zbiorów Muzeum Śląska Opolskiego.
(...) czytaj więcej


Moc świąteczych pomysłów"Moc świątecznych pomysłów" - 23.11.-21.12.2021 r.
Jak co roku, od połowy listopada zapraszamy do Muzeum Śląska Opolskiego na spotkania w klimacie świątecznym.
(...) czytaj więcej


Patriotycznie i twórczoPatriotyczny listopad 2021. Edukacyjnie i twórczo!
Lekcje i warsztaty dla szkolnych grup zorganizowanych na miesiąc listopad.
(...) czytaj więcej


Sobotnie pogotowie twórcze - listopad 2021
Zapraszamy na nasze warsztaty plastyczne, połączone z opowieściami o muzealnych eksponatach oraz ciekawych wystawach. W ramach sobotniego pogotowia twórczego.
(...) czytaj więcej


Plakat Jesienna Paleta BarwOferta edukacyjna dla zorganizowanych grup szkolnych i przedszkolnych - "Jesienna paleta barw"
Motywem przewodnim zajęć będzie malarstwo Jana Cybisa. Opowieści o obrazach artysty przeplatane będą ciekawostkami z życia artysty. Poznamy pojęcia z zakresu sztuki. Zwieńczeniem wizyty w Galerii będą warsztaty plastyczne, podczas których królować będzie jesienna paleta barw.
(...) czytaj więcej



Oferta edukacyjna Muzeum Śląska Opolskiego

I. Muzeum dla przedszkolaka
(zajęcia teoretyczne prowadzone na ekspozycjach stałych MŚO)
  • Co to jest Muzeum?
  • Tajemnice warsztatu artysty
  • O obrazach
  • Jak wyglądało dzieciństwo naszych przodków na przykładzie mieszkań w Kamienicy Czynszowej w Opolu na przełomie XIX i XX wieku?

Zajęcia warsztatowe

  • Z wizytą u opolskiego księcia (dzieci w wieku przedszkolnym – od 4 do 6 lat) 

Podczas pierwszej części zajęć prowadzonej na stałej wystawie historycznej „Opole – gród, miasto, stolica regionu” dowiemy się, gdzie w Opolu stał zamek piastowski i jak wyglądało życie codzienne na książęcym dworze. Następnie wśród muzealnych eksponatów odnajdziemy te, które mają związek z opolskim zamkiem. Odbędziemy magiczną podróż w przeszłość: wczujemy się w rolę rycerzy oraz dam dworu, a z setek drewnianych klocków spróbujemy „zrekonstruować” dawną siedzibę opolskich książąt. Na koniec wykonamy i ozdobimy korony, które każdy uczestnik zajęć będzie mógł zabrać z sobą na pamiątkę.

  • W krainie dawnych zabawek

Podczas zajęć odbędziemy „podróż” muzealnym wehikułem czasu – w Kamienicy Czynszowej wspólnie będziemy odnajdywać przedmioty służące dzieciom i dla dzieci. Porozmawiamy także o dawnych i współczesnych ulubionych zabawkach dziecięcych. Po trudach „podróży” znajdziemy także czas na relaks – każdy uczestnik będzie miał możliwość pomalować zabawkę z drewna (technika – akryl)

  • Skarby średniowiecznego miasta (wyrób biżuterii w oparciu o dawne wzory)

Czy archeologiczne znaleziska pozwalają nam wyobrazić sobie, jak wyglądali 1500 lat temu Słowianie, a jakie były ich ozdoby? O tym, jaką biżuterię noszono w tych czasach i jak ją wytwarzano można będzie dowiedzieć się podczas zwiedzania części stałej wystawy historycznej „Opole – gród, miasto, stolica regionu”. Paciorkowe cuda dzieci będą mogły wykonać podczas warsztatów plastycznych nie tylko z koralików.

  • Rycerze w średniowiecznym zamku

Jak wyglądało życie codzienne rycerza w średniowiecznym zamku, o której godzinie wstawał, co jadł, jak się ubierał? Te tajemnice zostaną rozwikłane podczas zwiedzania wystawy historycznej. Warsztat będzie polegał na ozdabianiu niekonwencjonalnej opończy.


II. Lekcje dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Teoretyczne lekcje etnograficzne i kulturoznawcze
(prowadzone na stałej wystawie etnograficznej oraz w sali audiowizualnej)
  • Tkactwo lniane i wełniane (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  •  Wycinanka ludowa (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Celtowie – dawny lud Europy (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Życie pierwszych plemion słowiańskich
  • Magia i wróżbiarstwo na przykładzie wybranych świąt – Boże Narodzenie, Wielkanoc, andrzejki, sobótki (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Co to jest kroszonka? O obrzędach wiosennych (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Przestrzeń i czas jako kategorie etnograficzne
  • Nietoperze i wampiry w kulturze ludowej
  • Odra – moja opolska rzeka (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Stroje ludowe w subregionie Śląska i nie tylko
  • Motyw ptaka w sztuce ludowej, czyli co łączy śląskie meble malowane i ceramikę huculską?
  • Czym charakteryzuje się rzeźba ludowa?
  • Ślub po śląsku
  • Na czym polega wielokulturowość Opolszczyzny?
  • Ludowe kilimy tkane
  • Kowal kuje póki żelazo gorące
  • Wyobrażenia świętych w sztuce ludowej – obrazy malowane na desce i szkle (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Codzienność na opolskiej wsi na przełomie XIX i XX wieku (ubiory, kulinaria, praca – zagadnienia do wyboru)
  • Opolskie hafty ludowe (lekcja teoretyczno-warsztatowa)
  • Co to jest region i pogranicze?

---------------------------

Lekcje teoretyczne dotyczące historii Opola

  • (prowadzone na stałej wystawie historycznej oraz w sali audiowizualnej)
  • Życie człowieka na Opolszczyźnie w najdawniejszych czasach – epoka kamienia
  • Jak mieszkali i żyli ludzie epoki kamienia, brązu i żelaza?
  • Początki Opola – gród wczesnośredniowieczny na Ostrówku
  • Opole prawobrzeżne – od lokacji do XVIII wieku
  • Rozwój Opola w XIX i pocz. XX wieku
  • Zamek Piastowski w Opolu – historia
  • Rzemiosła i rzemieślnicy w dawnym Opolu
  • W obrębie murów miejskich
  • Rozplanowanie i wygląd średniowiecznego miasta na przykładzie Opola
  • Modna opolanka na przełomie XIX i XX wieku
  • Zabytki techniki w Opolu
  • Sylwetki znanych opolan

Lekcje teoretyczne prowadzone w Kamienicy Czynszowej, przy ul. Św. Wojciecha 9

  • Jak wyglądało dzieciństwo naszych przodków na przykładzie mieszkań w Kamienicy Czynszowej w Opolu na przełomie XIX i XX wieku?
  • Wielokulturowość Śląska Opolskiego i życie codzienne opolan na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie wnętrz Kamienicy Czynszowej
  • Modne opolanki w latach 20. XX wieku.
  • Jak ubierały się kobiety i mężczyźni oraz dzieci w szalonych latach dwudziestych XX wieku. Nowoczesność, funkcjonalizm rządzący wzornictwem ubrań wkraczał we wszelkie dziedziny życia. Widzowie zapoznają się z modą tamtych lat, na podstawie fotografii ze zbiorów MSO oraz zabytków w Kamienicy Czynszowej. Oprócz zajęć teoretycznych również zajęcia warsztatowe.
  • Życie codzienne w mieście plebiscytowym, czyli Opole w latach 20. XX wieku. Opole w latach 20. XX wieku modne restauracje z ciekawym menu oraz opolskimi specjalnościami: oplerkami oraz produkty opolskiego browaru. Uczniowie zapoznają się z historią reklamy międzywojennej, głównie przez analizę wystaw oraz fotografii ze zbiorów MSO.
  • Dzwonek na wakacje Blok rysunkowy, fartuszek, tarcza szkolna… czyli wizerunek ucznia, z czasów minionych, który poznamy na ekspozycji zatytułowanej "Z wizytą u Nowaków lata 60-te" w Kamienicy Czynszowej. Podczas zajęć warsztatowych, ozdobimy stylowy piórnik, który będziemy mogli wykorzystać na nasze szkolne skarby.

Lekcje teoretyczne prowadzone Galeria Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Ozimska 10

  • Jan Cybis – życie i twórczość zajęcia teoretyczne o wielkim polskim malarzu współczesnym rodem spod Głogówka, ilustrowane zbiorami własnymi Muzeum
------------------------------
Historia sztuki w działaniu - teoretyczne lekcje z historii sztuki dla szkolnych grup zorganizowanych – na zamówienie:
zajęcia stanowią wprowadzenie do podstawowych epok, stylów i pojęć z dziejów sztuki (prezentacja multimedialna), a ich zwieńczeniem mogą być warsztaty plastyczne nawiązujące do wybranego tematu (na życzenie):
  • Sztuka pradziejowa (ceramika)
  • Sumerowie (pismo klinowe na glinianych tabliczkach)
  • Starożytny Egipt (tworzenie biżuterii)
  • Starożytna Grecja (mozaika)
  • Średniowiecze (techniki tkackie)
  • Renesans (malarstwo portretowe na ceramice, gobelin)
  • Barok (odlewy gipsowe)
  • Secesja (linoryt lub zdobienie ceramiki)
  • Impresjonizm (warsztaty malarskie)
  • Sztuka współczesna (kolaż, ready-made)
  • Kreska, plama, barwa – podstawowe pojęcia z historii sztuki (rysunek, malarstwo)
W zajęciach teoretycznych jednorazowo może uczestniczyć maks. 30 osób, czas trwania – ok. 60-90 min. min.

---------------------------------------------------------

Zajęcia warsztatowe

1. Wycinanka ludowa
Zajęcia manualne, rozwijające wyobraźnię, mające przybliżyć odbiorcom świat wycinanki i jego różnorodność, opartą na wzornictwie i symbolice ludowej.
2. Odra – moja opolska rzeka
Na warsztatach będą wykonywane papierowe barki. Dodatkowo dzieci będą mogły swoje łódeczki ozdobić.
3. Magia i wróżbiarstwo na przykładzie wybranych świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc, andrzejki, sobótki). Czas świąteczny sprzyja wszelkim działaniom o charakterze magicznym. Zwieńczeniem zajęć jest wykonanie wróżby.
4. Wyobrażenie świętych w sztuce ludowej
Działania plastyczne mają na celu wykonanie wybraną techniką (malarstwo, malarstwo na szkle, linoryt) wizerunku świętego. Podstawą do obserwacji są rzeźby ludowe oraz obrazki malowane na szkle, które można obejrzeć na stałej wystawie etnograficznej.
5. Tkactwo lniane i wełniane
Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawową techniką tkacką – splotem płóciennym, wykonywaną na krośnie.
6. Opolskie hafty ludowe
Celem warsztatów będzie samodzielne wyhaftowanie motywu zdobniczego zaczerpniętego z opolskich ludowych haftów, które można zaobserwować na zabytkach na stałej wystawie etnograficznej
7. Moja wieża piastowska (linoryt)
Zajęcia rozpoczyna zwiedzanie wybranych fragmentów stałej ekspozycji historycznej „Opole – gród, miasto, stolica regionu”, połączone z opowieścią na temat historii opolskiej wieży piastowskiej i zamku piastowskiego, przeplatanej grami edukacyjnymi. Zwieńczeniem warsztatów będzie wykonanie modelu wieży piastowskiej techniką lepienia z gliny lub linorytu.
8. Rycerze w średniowiecznym zamku
Jak wyglądało życie codzienne rycerza w średniowiecznym zamku, o której godzinie wstawał, co jadł, jak się ubierał? Te tajemnice zostaną rozwikłane podczas zwiedzania wystawy historycznej. Warsztat będzie polegał na ozdabianiu niekonwencjonalnej opończy.
9. Modne opolanki w latach 20. XX wieku.
Jak ubierały się kobiety i mężczyźni oraz dzieci w szalonych latach dwudziestych XX wieku. Nowoczesność, funkcjonalizm rządzący wzornictwem ubrań wkraczał we wszelkie dziedziny życia. Widzowie zapoznają się z modą tamtych lat, na podstawie fotografii ze zbiorów MSO oraz zabytków w Kamienicy Czynszowej. Oprócz zajęć teoretycznych również zajęcia warsztatowe.
10. Życie codzienne w mieście plebiscytowym, czyli Opole w latach 20. XX wieku.
Opole w latach 20. XX wieku modne restauracje z ciekawym menu oraz opolskimi specjalnościami: oplerkami oraz produkty opolskiego browaru. Uczniowie zapoznają się z historią reklamy międzywojennej, głównie przez analizę wystaw oraz fotografii ze zbiorów MSO.
11. Dzwonek na wakacje
Blok rysunkowy, fartuszek, tarcza szkolna… czyli wizerunek ucznia, z czasów minionych, który poznamy na ekspozycji zatytułowanej "Z wizytą u Nowaków lata 60-te" w Kamienicy Czynszowej. Podczas zajęć warsztatowych, ozdobimy stylowy piórnik, który będziemy mogli wykorzystać na nasze szkolne skarby.
12. Fałszerze sztuki
Zabawimy się w fałszerzy sztuki. Po zapoznaniu się z obrazami najwybitniejszych polskich artystów, znajdującymi się w naszej Galerii malarstwa polskiego XIX i XX w. będziemy mogli naszkicować wybrany przez siebie obraz, a następnie „skopiować” go metodą graficzną i tak wykonaną pracę… wynieść z Muzeum i zabrać do swojego domu.
13. Malowanie na szkle
Spotkanie poświęcone będzie dziewiętnastowiecznej technice malowania na szkle. Tematyka szklanych obrazków w przeszłości związana była z tzw. miejscami pątniczymi i przedstawiano na nich głównie świętych. Przykłady takich malowideł będzie można zobaczyć na stałej wystawie etnograficznej. Jak wyglądają współczesne obrazy malowane na szkle? Podczas warsztatów poznamy tajniki tej techniki.
14. Dawne zawody w Opolu
Jakie zawody były popularne kiedyś w Opolu, a jakie teraz? Jakich używano narzędzi dawniej i dziś? Dowiemy się tego na zajęciach prowadzonych na historycznej wystawie stałej w gmachu głównym Muzeum Śląska Opolskiego. Podczas drugiej zajęć ozdobimy przedmiot-niespodziankę, który związany będzie z jednym z omówionych zawodów.
15. Poszukiwacze muzealnych tajemnic
Zajęcia pozwolą dzieciom w sposób niecodzienny zwiedzić Muzeum Śląska Opolskiego. Młodzi odkrywcy muzealnej zwiedzą wystawy stałe w gmachu głównym Muzeum Śląska Opolskiego według ustalonego klucza – poszukają znaków i listów, które pozostawił dla nich tajemniczy „mieszkaniec” Muzeum. Przy wyznaczonych stanowiskach i eksponatach muzealnych uczestnicy zajęć będą wykonywać zadania (gry edukacyjne lub krótkie działania plastyczne – wyklejanka, komiks, rysunek), które przybliżą ich do odnalezienia skarbu ukrytego w Muzeum. Każdy uczestnik będzie mógł także zabrać z sobą na pamiątkę własnoręcznie wykonaną pracę plastyczną.
16. W krainie dawnych zabawek
Podczas zajęć odbędziemy „podróż” muzealnym wehikułem czasu – w Kamienicy Czynszowej wspólnie będziemy odnajdywać przedmioty służące dzieciom i dla dzieci. Porozmawiamy także o dawnych i współczesnych ulubionych zabawkach dziecięcych. Po trudach „podróży” znajdziemy także czas na relaks – każdy uczestnik będzie miał możliwość pomalować zabawkę z drewna (technika – akryl)
17. Jak przechować skarb?
Gdzie dawni rzemieślnicy chowali swoje skarby? Czy skarbonką może być mała skrzynka? Jak wyglądały starodawne monety i skrzynie? O tym dowiemy się na ekspozycji rzemiosła opolskiego, która jest częścią stałej wystawy historycznej „Opole – gród, miasto, stolica regionu”. W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się także z techniką dekupażu, za pomocą której ozdobią drewniane skrzyneczki.
18. Skarby średniowiecznego miasta (wyrób biżuterii w oparciu o średniowieczne wzory)
Czy archeologiczne znaleziska pozwalają nam wyobrazić sobie, jak wyglądali 1500 lat temu Słowianie? Co to jest kabłączek, zausznica czy enkolpion? O tym, jaką biżuterię noszono w średniowieczu i jak ją wytwarzano można będzie dowiedzieć się podczas zwiedzania części stałej wystawy historycznej „Opole – gród, miasto, stolica regionu”, połączonego z opowieścią na temat sposobów i technik wyrabiania biżuterii we wczesnym średniowieczu.

Działania plastyczne polegać będą na projektowaniu i wytwarzaniu biżuterii inspirowanej wczesnośredniowiecznymi wzorami proponujemy 2 moduły do wyboru:
1. Zawieszki z modeliny dla chłopaka i dziewczyny (szkoła podstawowa)
2. Miedziane ozdoby średniowiecznej doby (klasy VI-VIII – szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe)

19. Drogą, rzeka, koleją… komunikacja w Opolu w XIX wieku
W części teoretycznej uczestnicy obejrzą fotografie XIX-wiecznego Opola oraz kamienicę czynszową, poznając atmosferę dawnego miasta. W części warsztatowej wykonają linoryt przedstawiający wybrany obiekt – np. dworzec kolejowy w Opolu (młodsze dzieci będą wycinać i sklejać model barki z kolorowego kartonu).

20. Świąteczne lekcje teoretyczno-warsztatowe (Boże Narodzenie i Wielkanoc) – oferta udostępniana jest ok. miesiąc przed świętami na stronie internetowej muzeum.


Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.