Uzupełnienie wystawy stanowią obiekty kultury materialnej Japonii: kimona, pasy obi, wachlarze oraz naczynia służące do ceremonii herbaty wypożyczone zostały z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA. Wystawę dopełniają kompozycje ikebany autorstwa Moniki Bębenek, mistrzyni florystyki z firmy "Kwitnące Horyzonty".
"Zjawiskowa, poetycka fotografia. Zamglone, delikatne pejzaże, tajemnicze gejsze, odległe świątynie i posągi, ascetycznie, skupieni mnisi, migotliwe porty, panoramy drewnianych parterowych osad, statyczne i wystylizowane ceremonie, majestatycznie, dumni samurajowie, spowita niezwykłą, powietrzną aurą, odbita w wodzie Fudżijama, pozowane sceny rodzajowe to najczęstsze jej tematy. Fotografie łączy subtelny modelunek, impresyjny i poetycki charakter, aura nieznanych, egzotycznych miejsc, nieprzenikniony, odmienny od europejskiego klimat. Świat tej fotografii to obraz feudalnej, hierarchicznej Japonii – kraju żyjącego od wieków w rytmie swoistego, niepowtarzalnego czasu, odmiennego od reszty świata."
Witold Liszkowski (fragment Wstępu z albumu: Zygmunt Wielowiejski, Japonia na starej fotografii)
Zygmunt Wielowiejski – urodził się w 1963 roku we Wrocławiu, gdzie spędził pierwsze 26 lat życia. Od 1989 roku mieszka i pracuje za granicą. Od kilkunastu lat kolekcjonuje starą, dziewiętnastowieczną fotografię, zajmuje się także jej historią. Jest członkiem Clubu Daguerre?a, międzynarodowego stowarzyszenia zrzeszającego kolekcjonerów, historyków, a także niektóre muzea fotograficzne.
6 marca 2012
Na wystawie zobaczyć można niespełna 70 fotografii z kolekcji Zygmunta Wielowieyskiego, na których ukazano unikalny i niepowtarzalny obraz kulturowo-obyczajowy dziewiętnastowiecznej Japonii.