Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do stopki

Adrian Schichta 6 ścian – sześcian. Psychologia przestrzeni

3 czerwca 2017
Na wystawie zaprezentowane zostaną trójwymiarowe grafiki komputerowe, grafiki warsztatowe oraz rysunek, w których Adrian Schichta mierzy się z zagadnieniem głębi i przestrzeni.

Adrian Schichta urodził się w 1968 r. w Opolu, gdzie uczęszczał do Szkoły Podstawowej nr 10  im. Henryka Sienkiewicza. Pierwsze nauki rysunku i malarstwa pobierał w Państwowym Ognisku Plastycznym, następnie rozpoczął naukę w 5-letnim Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych pod opieką Aloizy Zacharskiej-Marcolli. Liceum ukończył uzyskując tytuł technika form użytkowych. Od 1993 r. studiował na Wydziale Projektowania Komunikacji Wizualnej Fachhochschule Mannheim Hochschule für Technik und Gestaltung w Mannheimie, które ukończył w 1997 r. ze specjalizacją w animacji, uzyskując tytuł dyplomowanego projektanta. W okresie studiów zdobył teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu tworzenia reklam i storyboardów, opracowywania i opieki wizerunku firm oraz  ilustracji. Podczas studiów zafascynowała go trójwymiarowa grafika oraz inne współczesne techniki komputerowe. Od czasów studiów projektuje i realizuje zadania z dziedziny reklamy, animacji i wirtualnej rzeczywistości. Po studiach pracował jako asystent i projektant w Instytucie Wideo i Animacji oraz Desctop Publishing, realizował również projekty naukowe w Fachhochschule Mannheim. Jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie poznał techniki grafiki warsztatowej, głównie miedziorytu i litografii oraz wzbogacił wiedzę z dziedziny animacji i rysunku. Studia ukończył w klasie rysunku Mariusza Otręby zajmując się problematyką wpływu poezji na sztuki plastyczne oraz głębi i przestrzeni w obrazie. Obecnie jest twórcą i autorem realizujący zadania z dziedziny filmu, animacji i wizualizacji. Jest zainteresowany problematyką głębi i przestrzeni oraz kreacją trójwymiaru. Szukając nowych możliwości kreacji obrazu, chętnie zajmuje się pogłębianiem wrażeń przestrzennych wykorzystując i adaptując zdobycze komputerowych technologii.

 Analizując rysunki naskalne w jaskiniach, czy też malarstwo architektoniczne średniowiecza artysta doszedł do wniosku, że płaskie podłoże nie jest oczywistością, a motywy malowane zawieszone są w różnych punktach przestrzeni. Szczególne znaczenie przypadło rysunkowi Paola Uccella Puchar, w którym twórca dzieli bryłę pucharu na fasety, obracając go wokół własnej osi. To przedstawienie przypomina do złudzenia bryłę przedmiotu, jaka powstałaby w aplikacji komputerowej do tworzenia trójwymiarowej grafiki. Takie spojrzenie na Puchar, wykonany prawie 700 lat temu, zainspirowało i zmotywowało Schichtę do podjęcia próby wykreślenia linii i wykonania rysunku przestrzennego. Jak sam artysta mówi od dłuższego czasu oglądając obrazy czy rysunki, widzi je trójwymiarowo. Ich poszczególne elementy składowe wzajemnie się przecinają w przestrzeni. Nie dostrzega płaszczyzny, na której zostały one wykonane, na której opiera się farba czy grafit, lecz widzi je zawieszone  w przestrzeni. Adrian Schichta pragnie w swoich pracach pobudzić i zaciekawić widza, wyrwać go z otaczającego świata, pełniej wzbudzić jego emocje i odczucia, zmusić go do przeżycia oraz obserwacji i poszukiwań. W tym celu często odwołuje się do stereoskopii, która izoluje widza, stawia go w centrum wykreowanego świata i poddaje oddziaływaniu nowo wykreowanego otoczenia. Próbując kreować nową formę obrazu pozostaje jednak wierny konwencji płaskiego obiektu zawieszonego na ścianie. Prezentując prace, w których tradycyjne gatunki sztuki oraz technologie komputerowe wzajemnie się uzupełniają oraz wzbogacają, artysta chce dotrzeć do psychiki widza i zaproponować mu aktywny udział w tworzeniu własnego dzieła. Daje odbiorcy możliwość zbudowania w oparciu o formy i znaczenia, które rozpozna w obrazie, własnego świata opartego na jego doświadczeniu, wiedzy, konstrukcji umysłowej i przeżyciu. Pozostawia oglądającemu pełną swobodę w wyborze i kształtowaniu z elementów obrazu, własnych opowieści, poglądów i opinii. Stąd formy i figury artysta przedstawia często w chaotycznym układzie sygnalizując i akcentując jedynie temat i treść. Są to formy niedomówione, zdeformowane, ukazane symultanicznie, przezroczyste. Buduje opowieść poprzez zestawienia rzeczy, zdarzeń i postaci, drobnych wyizolowanych fragmentów i szczegółów z życia, które łączą się znaczeniowo i tworzą nowy sens. Jest to obraz zatarty, ukryty, pełen niedomówionych kształtów i znaczeń, który należy odkrywać dla siebie.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.