Wystawa na którą składa się blisko 70 prac wykonanych za pomocą pędzla zanurzonego w czarnym atramencie lub kolorowym tuszu na wysokiej jakości papierze ryżowym lub jedwabiu. Kolekcja tradycyjnego chińskiego malarstwa (po chińsku "Guo Hua", co dosłownie oznacza "malarstwo narodowe"), które rozwinęło się w czasach dynastii Han (202 p.n.e.-220 p.n.e).
"W malarstwie tradycyjnym wykorzystuje się te same techniki, co w kaligrafii [...] Gotowe dzieło najczęściej prezentowane jest w formie zwojów pionowych oraz poziomych, ale może być również oprawione w ramy"- tłumaczy prof. Maria Bernat, dyrektor Centrum Współpracy Polska-Chiny Instytutu Konfucjusza w Opolu.
Autorami prac jest sześciu wybitnych artystów: Jiang Yunzhong, Liu Huiru, Liu Guowei, Mo Lin, Yang Guoping. Ich wystawy indywidualne można było zobaczyć praktycznie na całym świecie. Nigdy jednak nie mieli wspólnej wystawy, stąd też dzięki kolekcjonerowi Mioa Tianshun, do którego prace należą i działającemu przy Politechnice Opolskiej Instytutowi Konfucjusza można było to zmienić.
"Motywem przewodnim jest interpretacja jednych z najpopularniejszych symboli florystycznych Chin, jakimi są: peonia, kwiat śliwy, lotos i glicynia. Peonia uznawana jest przez Chińczyków za "piękno narodowe". Symbolizuje pomyślność i bogactwo, a także szczęście, pokój i dobrobyt.
W Państwie środka zajmuje taką pozycję, jaką w Europie zajmuje róża. Z kolei kwiat śliwy to jeden z ulubionych kwiatów Chińczyków. Jako, że rozkwita na mrozie i śniegu, symbolizuje ducha wytrwałości i woli walki. Śliwa to także symbol idealnego człowieka. Kwiat lotosu już w starożytności wzbudził niekłamany zachwyt w Państwie Środka. Jest najczęściej stosowanym wzorem dekoracyjnym na elementach architektonicznych, rzeźbach i naczyniach. Z perspektywy jego kulturowego znaczenia jest symbolem czystości oraz jedną z buddyjskich świętości. Natomiast wiszące kwiaty glicynii przypominają tradycyjne fioletowe szarfy najwyższych rangą urzędników-uczonych. Kwiat symbolizuje zatem sukces społeczny lub zawody. Glicynia kojarzona jest również z trwałą miłością: to winorośl, której życie jest ściśle związane z drzewami, które oplata."- opisuje Wanda Sąsiadek koordynator wystawy z Instytutu Konfucjusza.
Kalendarium wydarzeń (kliknij):
- 18.11.2022 r., godz. 13:00 - wernisaż wystawy
- 19.11.2022 r. - 27.01.2022 r. - wtorek-niedziela 09:30-12:00 oraz 13:00-17:00 - wystawa udostępniona dla zwiedzających
- 2.12.2021 r., godz. 17:00 - 19:00 - warsztaty kaligrafii pn. "Tuszem malowane", prowadząca pani LUO Ying, wstęp wolny, telefoniczna rezerwacja miejsc
- 9.12.2021, godz. 17.00 – 19.00 - warsztaty Tai Chi, pn. „Medytacja w ruchu”, prowadzący pan Sławomir Ostrowski, wstęp wolny, telefoniczna rezerwacja miejsc
- 16.12.2021, godz. 17.00 – 19.00 - koncert na Guzheng, pn. „Dźwięki nocy” pani Lin Qiong, wstęp wolny
- 13.01.2022, 17.00 – 19.00, spotkanie, Kulturowe uwarunkowania chińskiego sukcesu gospodarczego - dr hab. Maria Bernat, prof. uczelni, Centrum Współpracy Polska – Chiny „Instytut Konfucjusza”, Politechnika Opolska, wstęp wolny
- 20.01.2022, 17.00 – 19.00, spotkanie, Pomiędzy starożytnym science i współczesnym fiction - wybrane legendy chińskie i ich rola w ekonomii Chin - dr inż. Katarzyna Mazur-Włodarczyk, Politechnika Opolska, wstęp wolny
- 28.01.2022, 17.00 - 19.00, WYDARZENIE ODWOŁANE spotkanie, Ceremonia parzenia herbaty wraz z prelekcją (i potencjalną degustacją - jeśli obowiązujące obostrzenia na to pozwolą) - prowadząca Marta Pawłowska, Centrum Współpracy Polska – Chiny „Instytut Konfucjusza”, Politechnika Opolska, wstęp wolny, rezerwacja telefoniczna 77 443 17 54
Zapraszamy