Opolski Festiwal Fotografii

NAGRODY MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO DLA MUZEUM ŚLĄSKA OPOLSKIGO

Bezpłatny informator o Kamienicy czynszowej

Szanowni Państwo informujemy, że w Muzeum Śląska Opolskiego dostępny jest "Informator o Kamienicy czynszowej przy ulicy św. Wojciecha 9 w Opolu".

Rozszerzenie kolekcji twórców środowiska opolskiego po 1945 roku w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu

Muzeum Śląska Opolskiego pozyskało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zadanie realizowane jest w ramach programu Kolekcje, priorytet Regionalne kolekcje sztuki współczesnej.

Dyrektor Muzeum Śląska Opolskiego
zaprasza na otwarcie wystawy

 Jak Cybis?

Odniesienia do twórczości Jana Cybisa w praktyce współczesnych polskich malarzy:

wernisaż
piątek, 19.10.2018, godz. 18:00
wstęp wolny

wystawa czynna
20.10.2018 – 10.02.2019
pt. 9.00-16.00
sob. 11.00-16.00
niedziele, poniedziałki – nieczynna

na wystawie prezentowane są prace artystów współcześnie działających, będące ich własnością oraz obrazy Jana Cybisa ze zbiorów

Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
Muzeum Śląskiego w Katowicach

kuratorka
Joanna Filipczyk

Wystawa prezentuje prace współcześnie działających polskich artystów bezpośrednio odnoszące się do konkretnych obrazów Jana Cybisa. Zostały one skonfrontowane z oryginalnymi obrazami Cybisa, które były punktem wyjścia. W ten sposób na wystawie, w sąsiedztwie obrazów Jana Cybisa, znalazły się wypowiedzi trzech współcześnie działających polskich artystów urodzonych w kolejnych dekadach: Roberta Maciejuka (1965), Romana Dziadkiewicza (1972) i Bartosza Kokosińskiego (1984).

Każdy z artystów powodowany był innym impulsem, wszyscy jednak sięgnęli do dziedzictwa wybitnego  malarza kolorysty. Zapytani o powód odpowiedzieli:

Roman Dziadkiewicz

Praca którą prezentuję jest powrotem do wątków realizowanych w ramach rozbudowanego projektu artystyczno-badawczego pt. „Studium błota”. Przepracowywanie własnych archiwów, lokalności oraz – jeszcze raz – studium wymykających się form, tonów i emocji. No i piękna kategoria „mordęga’” wydobyta z Dzienników Cybisa. Uruchomiła ona pisanie kolażowego tekstu opartego na cytatach z notatek artysty, którego trapowo-rapowa ekspresja wraz z wideoklipem stanowi sedno realizacji.

 Bartosz Kokosiński

Praca inspirowana autoportretem Jana Cybisa powstała jeszcze jako praca studencka w pracowni Grzegorza Sztwiertni oraz Zbigniewa Sałaja na krakowskiej ASP. Pamiętam, że miałem pomysł na plastelinowe malarstwo i w toku wspólnej dyskusji w pracowni uznaliśmy, że ciekawym może okazać się odtworzenie w tej technice obrazu Jana Cybisa. Dlaczego padło na Cybisa? Bardziej z powodu żartu i kontestacji pewnej postawy artystycznej niż uwielbienia twórczości artysty. Wylepienie obrazu Cybisa z plasteliny stanowiło delikatną krytykę „błotnistego” malarstwa. Plastelina okazała się idealnym materiałem do odtworzenia grubych i ciężkich obrazów przywołujących reliefy z kolorowego błota.

Robert Maciejuk

Około 2000 roku zaczęły interesować mnie mechanizmy jakie obserwowałem w obszarze recepcji sztuki, głównie pewne ułomności, sytuacje które zdarzały się wbrew pierwotnym intencjom twórcy. I wtedy zobaczyłem katalog malarza-kolorysty, który jest czarno-biały, a reprodukcję są wielkości pudełka zapałek. To się robi nowa jakość, to jest o czymś innym. I to mnie zaciekawiło: zestawienie tego jaka była deklarowana, a jaka realna ekspresja tych obrazów. Tak zrobiłem sześć prac, które były inspirowane stroną z katalogu wystawy Jana Cybisa z 1965 roku.

 


Designed and supported by
ARS Group
loading