Zapraszamy Państwa na NOC KULTURY 2019 w Muzeum Śląska Opolskiego
31 maja 2019 r.

Niecodzienna okazja w Muzeum

Muzeum Śląska Opolskiego oferuje możliwość zakupu talerza Rotor autorstwa Jana Sylwestra Drosta. Kliknij po więcej informacji.

Zapraszamy na nową ekspozycję: "Tajemnica kamienicy przy ulicy Krawieckiej 13 w Opolu"

ZWIEDZANIE WYSTAWY MOŻLIWE JEST JEDYNIE POD OPIEKĄ PRACOWNIKA MUZEUM.

ZAPRASZAMY DO GALERII MUZEUM ŚLĄSKA OPOLSKIEGO PO REMONCIE

Maria Malczewska-Bernhardt

Teatr życia – malarstwo i rysunek

31 sierpnia – 7 października 2012r.

Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
wejście od ul. Muzealnej

 Maria Malczewska-Bernhardt jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu, naukę kontynuowała na wydziale malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Włodzimierza Buczka i prof. Zbytluta Grzywacza.W roku 1977 uzyskała dyplom, następnie w latach 1980 – 1982 odebrała wykształcenie na podyplomowych studiach na wydziale scenografii. Prace artystki prezentowano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i za granicą, m.in. w Galerii „A” Desa w Krakowie, BWA w Krakowie, BWA w Norymberdze, Galerii Wiethoff w Düsseldorfie, Foyer Teatru Miejskiego w Darmstadt, Pałacu Sztuki w Krakowie.

Wystawa „Teatr życia. Maria Malczewska-Bernhardt, malarstwo i rysunek” skupia się wokół cyklu płócien fotorealistycznych zatytułowanego „Pantomima Fałd”. Zaprezentowane zostaną również prace zwracające uwagę na inne aspekty działalności malarki, dzięki czemu odbiorca będzie mógł zaznajomić się z bogatym repertuarem form artystycznych, jakim się ona posługuje (m.in. akryl, pastel, olej).

Obrazy Malczewskiej-Bernhardt wpisują się w międzynarodowy nurt malarstwa hiperrealistycznego. Poetyckie kompozycje ukazują nam owoc refleksji artystki nad problem materii, „w tradycyjne technice pastelu odtwarza [ona]z hiperrealistyczną maestrią tajemnicze kształty zaznaczające swoją obecność poza zasłoną gęsto sfałdowanej materii”. Udrapowane płótno-szata posiada silny ładunek symboliczny, nasuwa na myśl tajemnicę, a także czynność zakrywania i odkrywania, zapominania i wywoływania z pamięci. Pamięć, uosabiana w tradycji europejskiej z boginią Mnemosyne może być więc uznawana za motyw integrujący kolejne cykle obrazów. Pamięć stanowiąca narzędzie poznania organizuje narrację życia jednostki. Kształtna materia kryje za sobą treści domagające się interpretacji przez odbiorcę zmuszonego do chwili refleksji nad własną egzystencją.

oprac. Dominika Dragan


Designed and supported by
ARS Group
loading