Pieniądz w Opolu

Zapraszamy na wystawę o działalności mennicy opolskiej, istniejącej w mieście od 1226 roku, a funkcjonującej z przerwami przez blisko pięć wieków (aż do 1705 r.)

6 ścian – sześcian. Psychologia przestrzeni

Trójwymiarowe grafiki komputerowe, grafiki warsztatowe oraz rysunek, w których Adrian Schichta mierzy się z zagadnieniem głębi i przestrzeni. (Z prawej: Rysunek X, grafika komputerowa, Adrian Schichta)

Pana‑TERENiowe obrazy

Malarstwo Tomasza Terenia. "Jedynym dowodem na istnienie „naiwnych” jesteśmy my sami, odbiorcy tej sztuki."

2017 - ROK JANA CYBISA W WOJEWÓDZTWIE OPOLSKIM

Wybitny polski malarz, urodzony we Wróblinie koło Głogówka na Opolszczyźnie.

2017 - ROKIEM ALFONSA ZGRZEBNIOKA

Sejmik Województwa Opolskiego ogłosił rok 2017 Rokiem Alfonsa Zgrzebnioka. Animatorem tych obchodów jest Muzeum Śląska Opolskiego. W 80. rocznicę śmierci Alfonsa Zgrzebnioka ps. Rakoczy 31 stycznia 2017 r. na posiedzeniu Sejmiku Województwa Opolskiego nastąpi uroczysta inauguracja obchodów.

Rozszerzenie kolekcji twórców środowiska opolskiego po 1945 roku w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu

Muzeum Śląska Opolskiego pozyskało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zadanie realizowane jest w ramach programu Kolekcje, priorytet Regionalne kolekcje sztuki współczesnej.

 

„Święta Anna”

Damian Pietrek, Św. Anna Samotrzeć w kontekście śląskich Sanktuariów, 2014
Damian Pietrek, Św. Anna Samotrzeć w kontekście śląskich Sanktuariów, akryl na płótnie, 2014 r.

10 października 2015 roku – 31 marca 2016 roku

Muzeum Czynu Powstańczego
Oddział Muzeum Śląska Opolskiego
w Górze św. Anny
ul. Leśnicka 28

 

Współorganizatorzy:

Ośrodek Ekumeniczny w Krefeld (Niemcy)
Związek Polskich Artystów Plastyków Polska Sztuka Użytkowa Okręg Opole

 

O wystawie:

Idea zorganizowania wystawy zrodziła się w czasie międzynarodowego pleneru malarskiego w Górze Św. Anny w lecie 2014 roku.

W pewnym sensie pomysł na wystawę wywodzi się w prostej linii ze wspomnianego pleneru, z pewnych spostrzeżeń i fascynacji artystów nie tylko urokiem samej miejscowości, ale również aurą pobliskiego sanktuarium, a w szczególności średniowiecznej figurki świętej Anny. Zaobserwowaliśmy potrzebę zmierzenia się z tematem świętej Anny różnych twórców, ich komentarz artystyczny był różny, jednym razem związany z manifestem wiary, a innym razem wręcz od religii stroniący (np. przedstawienia świętej Anny jako kobiety w nurcie współczesnych idei feministycznych).

Ta wystawa ma być odzwierciedleniem wszystkich tych postaw i różnic związanych z fascynacją biblijną Anną.  To spotkanie artystów polskich i niemieckich wyraźnie ukazuje także różnice w obu naszych społeczeństwach, szczególnie na gruncie religijno – kulturowym. Nawet, jeśli temat wystawy i jego pierwotna koncepcja miały konotacje religijne, to już jednak sama wystawa wraz z katalogiem wychodzi szerzej – poza religię, dotykając wiele zagadnień związanych z kulturą, socjologią czy ogólnie z rzeczywistością, w którym prezentowanym artystom przyszło żyć i tworzyć.

Michael Hausherr

 

 

 

 

 


Designed and supported by
ARS Group
loading