Pieniądz w Opolu

Zapraszamy na wystawę o działalności mennicy opolskiej, istniejącej w mieście od 1226 roku, a funkcjonującej z przerwami przez blisko pięć wieków (aż do 1705 r.)

6 ścian – sześcian. Psychologia przestrzeni

Trójwymiarowe grafiki komputerowe, grafiki warsztatowe oraz rysunek, w których Adrian Schichta mierzy się z zagadnieniem głębi i przestrzeni. (Z prawej: Rysunek X, grafika komputerowa, Adrian Schichta)

Pana‑TERENiowe obrazy

Malarstwo Tomasza Terenia. "Jedynym dowodem na istnienie „naiwnych” jesteśmy my sami, odbiorcy tej sztuki."

2017 - ROK JANA CYBISA W WOJEWÓDZTWIE OPOLSKIM

Wybitny polski malarz, urodzony we Wróblinie koło Głogówka na Opolszczyźnie.

2017 - ROKIEM ALFONSA ZGRZEBNIOKA

Sejmik Województwa Opolskiego ogłosił rok 2017 Rokiem Alfonsa Zgrzebnioka. Animatorem tych obchodów jest Muzeum Śląska Opolskiego. W 80. rocznicę śmierci Alfonsa Zgrzebnioka ps. Rakoczy 31 stycznia 2017 r. na posiedzeniu Sejmiku Województwa Opolskiego nastąpi uroczysta inauguracja obchodów.

Rozszerzenie kolekcji twórców środowiska opolskiego po 1945 roku w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu

Muzeum Śląska Opolskiego pozyskało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zadanie realizowane jest w ramach programu Kolekcje, priorytet Regionalne kolekcje sztuki współczesnej.

Dni po dniu… 

Japońska powojenna fotografia
ze zbiorów Zenona Harasyma

Reprodukcja Pawel Passowicz

6 sierpnia – 20 września 2015 roku

sale wystaw czasowych
Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
Mały Rynek 7
wejście od ul. Muzealnej

 

Podziękowania dla: Andrzeja Skibniewskiego, Pawła Passowicza
Sponsor wystawy: Andrzej Skibniewski
 

 

Wystawa „ Dni pod dniu….” eksponowana będzie w 70. rocznicę ataku nuklearnego na Hiroszimę i Nagasaki, ale jej celem nie jest przypominanie skutków tego tragicznego wydarzenia. Zrzucenie bomby atomowej było niewątpliwie traumatycznym przeżyciem dla japońskiego społeczeństwa. Dodatkowo pod wpływem amerykańskiej okupacji oraz nowej konstytucji z 1947 roku Japonia zmuszona została do budowy państwa demokratycznego i pacyfistycznego. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej kraju, kryzysu, biedy i wyjątkowych braków w zaopatrzeniu, społeczeństwo japońskie starało się przełamać wojenną traumę, wracając do swych codziennych zajęć i tradycji.

Japońska powojenna fotografia w tej trudnej sytuacji odwoływała się do szeroko pojętego realizmu  i tradycji. Przykładem może być wystawa przygotowana przez The Japan Fundation pt. „Metamorphosis of Japan. After the War”, która była eksponowana od 2012 roku  w wielu europejskich krajach, w tym w Polsce. Na wystawie prezentowane będą 123 czarno-białe fotografie podzielone na trzy części: „Po wojnie”, „Między tradycją a nowoczesnością” i „Ku nowej Japonii”, wykonane w dwóch pierwszych dekadach po wojnie.  Jej autorami było 11 fotografów starszego i młodszego  pokolenia:  Yasuhiro Ishimoto, Kikuji Kawada, Ihee Kimura, Takeyoshi Tanuma, Shomei Tomatsu, Ken Domon, Shigeichi Nagano, Ikko Narahara, Hiroshi Hamaya, Tadahiko Hayashi, Eikoh Hosoe. Te dwie dekady były okresem, w którym głęboka i szybka transformacja polityczna, gospodarcza i społeczna sprzyjała wolności wypowiedzi fotograficznej. Fotografia stała się więc elementem boomu kulturalnego obejmującego film, taniec, teatr, literaturę i inne formy sztuki.

W odróżnieniu od wystawy „Metamorphosis of Japan. After the War” wystawa „Dni pod dniu…” nie jest wyborem prac najlepszych japońskich fotografów, wprost przeciwnie, to fotografie nieznanego autora, który być może był fotografem zawodowym lub amatorem. Jednakże jego fotografie, również wykonane w pierwszych dekadach po zakończeniu wojny, nieobciążone żadnym wyborem, znakomicie wpisują się w tendencje powojennej fotografii japońskiej. Wystawa przygotowana jest z negatywów, które przed latami trafiły do moich zbiorów fotografii, a zaliczyć ją można do kategorii nazywanej „Archeologią fotografii”. Ten rodzaj fotografii wybitny fotografik Jerzy Lewczyński określał jako „działanie, którego celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej,  w tzw. przeszłości fotograficznej”. Zgromadzone na wystawie zdjęcia ukazują jedynie pewien wycinek z życia mieszkańców Japonii. Składają się na nią zdjęcia osób różnego pokolenia podczas domowych zajęć takich jak kąpiel dziecka, praca w ogrodzie czy picie herbaty, wizyty w wesołym miasteczku lub spaceru, a także odświętnie ubranych w kimono postaci,  pozujących do portretu przed swoim domem lub atelier. Autor zdjęć sięga również po inne tematy, np. reklamowe fotografie mody wykonywane z pewnością na zlecenie jakiegoś magazynu, pokazy baletowe i tradycyjną japońską szermierkę kendo. W kręgu jego zainteresowań znalazł się też krajobraz i sceny rodzajowe, np. piknik w otoczeniu kwitnących wiśni. Mam nadzieję, że wystawa chociaż w pewnym stopniu przybliży zwiedzającym obraz życia ówczesnej Japonii.

                                                                                                                                   Zenon Harasym

 


Designed and supported by
ARS Group
loading